Mobning resulterer i traumer. Traumer fra mobning kan resultere i mere mobning. Og lige netop en stor del af mit SOS forløb handler om at forløse traumer – forårsaget af mobning. Mobning behøver ikke medføre ny mobning. Dit barn kan selvfølgelig komme ud til en ny fantastisk klasse med et godt miljø.
Hver dag ser jeg så mange utrolig søde og empatiske børn og unge, som kommer her, fordi de er udsat for mobning. Det er utroligt, at vi mennesker kan være så “modbydelige” ved hinanden. Lige i går skrev en mor til mig, at hendes søn i lang tid har været udsat for drillerier og mobning. Nu har de fået nok, og taget ham ud af skolen, fordi han selvfølgelig er blevet mere og mere ked af det. De søger min hjælp nu, til at få bygget ham op, så han kan blive klar til en ny skole, uden at nissen flytter med.
Nissen flytter med
Er et ordsprog, som vi kender. Vi tænker ikke så meget over det, men vi ved alle, at det er et helt reelt issue. Hvis et barn er blevet mobbet på en skole, og nu flytter skole, så sker der ofte det, at mobningen fortsætter på den nye skole.
Hvorfor fortsætter mobningen på den nye skole
Mobning fortsætter, fordi dit barn har traumer “på lager” fra gammel mobning. Traumer vil gerne næres, og det bliver de helt “ubevidst” ved at søge efter det blandt andre mennesker. Det er ikke fordi dit barn vil det, men traumerne får overtrumfet alt… Børn “kommer til” at udsende negative vibrationer, fordi deres udstråling viser “jeg er ikke noget værd, du kan bare bruge mig som dit mobbeoffer”. Og så sker der rent faktisk lige præcis det, som deres udstråling sender ud.
Lavt selvværd er ofte en medfølgende faktor efter mobning. Lavt selvværd er også en udstråling, som dit barn viser udadtil, og det tiltrækker sjældent noget godt.
Sensitive børn og unge
Hvor ét barn bliver traumatiseret efter mobning, bliver et andet stresset og påvirket, men ikke traumatiseret. Sensitive børn er mere sårbare for at udvikle traumer og stess i modgang – og traumer og stress kan gøre dig mere sensitiv. Her er også en selvforstærkende proces, som sker i kroppen.
Som sensitiv er barnet også følelsesmæssigt mere påvirket af andres ansigtsudtryk, og op snapper flere nuancer end de fleste andre er tilbøjelige til at gøre. Nogen gange kan den negative oplevelse af en andens ansigtsudtryk handle om, at du selv er træt og fyldt op af indtryk. Resultatet er, at dit eget dårlige humør bliver et negativt filter, du lægger hen over forskellige situationer i din hverdag. Barnet kan være medvirkende årsag til oplevelser i skolen…
Traumeterapi i børnehøjde
Ud fra forskning om, hvordan traumer fra barndommen kan resultere i fysiske sygdomme, forstår jeg endnu mere, hvor vigtigt et arbejde jeg udfører.
Børn idag har så meget, som har haft gjort dem kede af det, bange, utrygge, chokerede og urolige. Når jeg spørger børnene om, hvor de putter de forskellige følelser hen, svarer de meget forskelligt. En dreng med smerter i halsen, svarer med det samme, at han putter alle følelserne i halsen. En anden med hovedpiner, putter følelserne i hjernen. Mavesmerter indeholder også følelser.
Børn kender sig selv utrolig godt. Men de snakker sjældent med nogen om det. Mobning / traumer bliver slugt og lagt på lager, indtil barnet lukker sig inde. Ingen forstår barnet, men barnet kan ikke mere. Her kommer jeg ind i billedet, for jeg hjælper barnet med at forløse alle de her traumer, som er blevet lagt på lager i kroppen.
Og i den proces hjælper jeg et mobbet barn ud af mobning – enten i samme klasse, eller i en ny klasse. Det er ikke så afgørende hvor barnet er, med mindre det er en virkelig dårlig klasse. Det hele sker i kraft af barnets eller den unges arbejde med at forløse de her traumer.