En lille 1.klasse dreng fra Sorø kom til mig, fordi han led af angst og skoletræthed, og vi endte ud med mod og glæde.

Drengen havde en række udfordringer, som gjorde hans skoledage svære. Han var ked af at gå i skole, fordi der var meget larm i klassen. Når der var vikar, som der tit er, blev larmen kun værre. Han følte sig overvældet og træt allerede fra morgenen, og gik i skole med tanker om, at skoledagen nok ville gå galt igen.

Udfordringerne

Drengen var ikke kun præget af larmen i skolen, men havde også haft flere ubehagelige oplevelser, som sad dybt i ham.

  • Han var blevet forskrækket, da nogle store drenge fra 6.klasse en dag bankede hårdt på et legeskur, mens han og klassekammerater legede derinde.
  • Han oplevede hver dag, at klassekammerater råbte efter ham, og forsøgte at bestemme over ham, hvilket gjorde ham ked af det og irriteret.
  • Han havde svært ved at håndtere hverdagen, sov dårligt om natten, og var ofte udmattet efter skole.
  • Han reagerede også på at have fået en lillesøster, hvilket gav ham ekstra følelsesmæssigt pres.

Mit arbejde med ham i SOS forløbet

Sammen har vi arbejdet på at skabe ro – og styrke hans indre balance. Mit forløb med drengen inkluderede:

  • Forløsning af de traumer, han allerede havde oplevet i sin skole, så han derved kunne slippe frygten og forskrækkelserne.
  • Øvelser der hjalp hans hjernehalvdele med at samarbejde bedre, hvilket styrkede hans evne til at håndtere indtryk og reagere mere roligt.
  • Arbejde med hans tankemønstre, så han kunne give slip på de negative tanker og opbygge selvtillid.
  • Og selvfølgelig støtte med Bachs blomsterremedier for at hjælpe ham med at tackle larmen, tankemylderet og presset fra omgivelserne.

Resultaterne

Drengen gjorde store fremskridt gennem forløbet, og det var tydeligt at se, hvordan hans trivsel blev forbedret. Drengen og hans forældre arbejdede konstruktivt med mine redskaber, og så kommer de gode resultater altid:

  • Han ignorerer drillerierne fra andre børn, og ryster nu på hovedet og sige “nå nå”.
  • Larmen i klassen preller af på ham, og påvirker ham ikke længere.*
  • Han er stoppet med at bide negle, i processen sammen med at føle sig mere rolig og tryg.
  • Han er kun træt på særligt lange dage, som når han både har været i morgen-SFO og eftermiddags-SFO.
  • Han har, for første gang i sin skoletid, deltaget i en skoleovernatning i hallen med en masse andre børn. Noget han aldrig havde gjort før, og det gik rigtig godt. Men det er også nemmere at kaste sig ud i, når mareridt er væk.

Sidste gang vi mødtes i SOS forløbet, kom mor og han glad ind ad døren, og satte sin flaske med Bach på bordet. Hans mor fortalte med et smil, at de kalder flasken for “Mettes super power drik”. Det gjorde mig så glad:-)

Det var en fantastisk afslutning på et SOS forløb, som moren beskrev som en “kæmpe kæmpe succes”

I Sorø er nu en lille dreng, som har sluppet skoletræthed og angst, og nu fået mod og glæde i livet. Det er en rigtig rar følelse. Endnu et barn er hjulpet godt på vej. Det hele er klaret i SOS forløbet.