Emil, som lige er startet i skole, fandt sin vej frem til mit SOS forløb, fordi skolestarten havde udløst svære følelser. Emil og forældre havde brug for hjælp til at kunne mestre skolen. Emil var ofte ked af det. Han var gået fra at være en glad dreng, til at være trist med et lavt selvværd. Han havde svært ved at tage imod ros. Han fandt skolen kedelig og oplevede drilleri fra andre børn.
SOS forløbet – en helhedsorienteret tilgang
I SOS forløbet får børn og familier redskaber, som de kan bruge resten af livet. Gennem de tre gange bruger vi alle redskaberne, og derfor bliver familien godt udlært. Livet kommer med bump. Sådan er det for os alle sammen. Men det er vores tilgang til bumpene, som definerer vores liv. Angriber vi vores bump med konkrete værktøjer til at løse dem, bliver vi til stjerner i vores eget liv. Kommer du med et barn, kan du selvfølgelig også bruge værktøjerne til dine andre børn.
Traumeforløsende terapi i børnehøjde
Gennem traumeforløsende terapi har vi bearbejdet de oplevelser, som havde gjort drengen trist og ked af det. Han havde oplevet situationer, hvor andre børn havde behandlet ham uretfærdigt. Fx i en gemmeleg, hvor han blev dikteret at tælle længere end de andre. Grimme ord fra klassekammerater satte sig også som ubehagelige følelser i hans krop. Alle blokerede følelser har vi arbejdet ud, og også her har familien fået et effektivt redskab til at tage oplevelser i opløbet, så de ikke når at sætte sig i maven som følelser.
Bachs blomsterremedier
Anden gang i SOS forløbet får alle børn sammensat en unik blanding af Bachs blomsterremedier. Her har vi hjulpet følelser på vej, som passer lige præcis til Emil, hvor det specifikt var skolestarten, som havde skabt svære følelser.
- Opbygning af selvtillid
- Motivation til at prøve igen, selv når noget var svært
- Bearbejdning af vrede og selvbeskyttelse
- Hjælp til at føle håb og tro på forandring
- Accept af andres forskelligheder
- Afskærmning fra negative indflydelser
Mange sensitive børn påvirkes dybt af omgivelserne, fordi de indtager alle indtryk. Indtryk fra andre børn, forældres eller andres ubalancer. Samfundets krav, som for mange små drenge er uopnåelige.
De rigtige blomsterremedier hjælper med at skabe balance og styrke barnets robusthed. Skærme barnet mod daglige indtryk, så barnet kan stå sikkert på sine egne fødder.
Resultatet
En glad og selvsikker dreng. Ved den sidste session strålede Emil af selvsikkerhed og fortalte glad, at han havde fået det meget bedre. Skolen har også bemærket en markant bedring i trivsel og glæde. Forældrene fortalte, at han nu udviser mere kærlighed. Giver mange flere kram, og er blevet bedre til at reflektere over de ting, som tidligere har påvirket ham negativt. Emil har med sin nye selvsikkerhed fået en større tro på, at alt nok skal gå. Forældre og Emil har været rigtig gode til at bruge alle redskaber, og det har givet bonus.
Emil afslutter sit SOS forløb med et smil og spørger “Hvorfor er det her forløb kun tre gange, når jeg gerne vil blive ved med at komme hos dig”. Og så må jeg jo svare, at mit SOS forløb er specielt designet til at skabe balance, trivsel og glæde i kroppen efter de tre gange, og derfor er de tre gange nok. Men alle er selvfølgelig velkomne til at booke mine opfølgende sessioner, hvis man føler, at der er et behov for det. Så til Emil sagde vi “på gensyn”, så det ikke skulle være så svært at tage her fra.
En livsvarig forandring
SOS forløbet har givet Emil og familien værktøjer, til at tackle alle fremtidige udfordringer. Hver gang de møder modstand, kan de nu hjælpe Emil og hinanden, så Emil kan navigere trygt i sine følelser og relationer.
