Alt for mange piger bliver overvældet og trist hver dag, når de lever livet som sensitiv og introvert, og sådan var det også for Sisse fra Sorø.
Sisse går i 4.klasse og bliver hver dag fyldt op af indtryk i skolen. Når hun så kommer hjem fra skole, er hun trist, og har samtidig svært ved at sætte ord på hvorfor. Hun har aldrig legekammerater med hjem, for hun orker ikke andet end at ligge i sin seng. Sisses mor og far har været bekymret i lang tid, og da de via en bekendt hørte om mig, slog de til med det samme.
Uvante rammer
I dagens skole skal børnene kunne omstille sig 24/7. Det er nærmest, som om det forventes af alle børn. Hvis dit barn er sensitiv og introvert, er det faktisk helt urimeligt at forlange de mange omstillinger. Børnene kan det ikke. Deres nervesystem står åbent, og indtrykkene vælter ind, og fejer fødderne væk under dem. Børnene gør alt for at holde sig på sig selv. De gør også alt for at passe ind, og gøre hvad der forventes af dem, for sådan er de. Meget empatiske og samvittighedsfulde børn, som ikke stiller spørgsmålstegn til rammer.
Jeg har meget ofte sensitive børn i mit SOS forløb, fordi de lever et virkelig hårdt liv. Jeg ville ønske, at skolerne derude ville begynde at tage hensyn. I hverfald mere hensyn end det jeg hører og oplever gennem børnene i mit klinik. Kan vi få nogle stille rum, hvor børn kan få lov til at trække sig. Det er faktisk alt, hvad de behøver, for at kunne holde til lidt igen.
Sisse i uvante rammer
Sisse fortalte første gang, at hver gang nye ting skulle ske i skolen, blev hun utryg, og ked af det. Hun ville aldrig fortælle det til nogen, for hun ville ikke gøre noget nummer ud af sig selv. Men uvante rammer var hårdt for hende, og på de dage ville hun være ekstra udkørt.
På en skole i Sorø gik Sisse som sensitiv og introvert pige, og var trist og overvældet stort set hver dag. Men det skulle vi netop få lavet om på undervejs i SOS forløbet. Alt for meget stress havde sat sig i kroppen hos Sisse, og det kan vi altså få ud ved hjælp af kinesiologiske øvelser og redskaber indenfor energipsykologiens verden. Da Sisse kom anden gang, kunne hun således fortælle, at hun ikke følte sig så overvældet og trist mere, og morgenerne var blevet bedre. Faktisk tog hun nu i skole uden brok.
Blomster remedier
Sisse har med Bachs blomster remedier fået hjælp til at være i uvante rammer. At kunne omstille sig, uden at bruge for meget unødig energi på omstillingen. Hun har fået hjælp til indre uro, og til større selvtillid. Desuden har hun også fået hjælp mod tankemylder.
Det virkede
Sisse er begyndt at have legekammerater med hjem. Faktisk hver eneste dag, og nogen gange er hendes værelse fyldt med både drenge og piger. Hun er blevet en gladere pige. Hun er begyndt at åbne op over for sin mor, og fortælle hvad der rører sig i hende. Derved kan forældrene nu bedre hjælpe Sisse. Morgenerne er blevet så meget bedre, så alle i huset kommer nu ud af døren uden problemer.
Skolen har ikke ændret sig, men Sisse har fået bygget sig selv op, og kan nu stå meget stærkere i sig selv. Hun er mere robust, og de nye redskaber er kommet for at blive – fortæller mor, for denne nye trivsel skal plejes og holdes ved lige.