Rune, en dreng i anden klasse, havde i lang tid haft en voldsom udadreagerende adfærd, men hjemme i Køge er det nu forvandlet til ro og balance. Han sparkede og slog, var konstant vred, og følte sig som et offer. Siden han havde fået en lillesøster, havde hans adfærd eskaleret markant, og han reagerede voldsomt på forandringen i familien.

Hans tidligere skole havde svært ved at rumme ham, og ved et større møde med forældrene blev det besluttet, at Rune skulle flyttes til en specialklasse på en anden skole. Forældrene var chokerede og kede af det, men følte samtidig, at det var bedst for Rune, hvis han ikke var ønsket på sin gamle skole. Flytningen påvirkede dog Rune negativt, og han reagerede med endnu mere vrede og frustration. Han hadede sin nye specialklasse, fandt lærerne og de andre børn irriterende og reagerede ved at råbe og slå. Alt, hvad han ønskede, var at komme tilbage til sin gamle klasse, for i hans øjne var der intet galt.

SOS-forløbet – En Ny Start

Runes mor fandt mig på nettet og kom til mig med sin søn. Han var modvillig og vred over at være her, men som forløbet skred frem, begyndte han at bløde op og blive nysgerrig på de ting, jeg tilbød ham. Allerede fra første session fik Rune en blanding af Bach Blomster-remedier, specielt udvalgt til børn, der har oplevet store forandringer, chok og traumer.

Blomsterremedierne hjalp Rune med:

  • At udvikle større tolerance over for forandringer.
  • At acceptere andre, selvom de er forskellige.
  • At blive mere rummelig og mindre påvirket af andres energi og meninger.
  • At beskytte sig selv mod ydre impulser, så han ikke hele tiden blev overstimuleret og reagerede voldsomt.

Rune var oprindeligt meget bitter og fornærmet over sin situation. Han følte sig uretfærdigt behandlet og sad fast i en offerrolle. Derfor arbejdede vi også med at ændre hans mindset fra at fokusere på begrænsninger til i stedet at se muligheder. Han skulle lære at tage ansvar for sig selv i det omfang, man kan, når man går i anden klasse.

Han havde også en stærk tendens til at ville bestemme over alle andre og forventede, at de gjorde, som han sagde. Her fik han hjælp til at forstå, at man ikke altid kan få sin vilje, og at det er vigtigt at kunne respektere rimelige krav fra voksne.

Helhedsorienteret Behandling

Ud over blomsterremedierne arbejdede vi bl.a. med:

  • Traumeforløsningsterapi i børnehøjde, hvilket forældrene fortsatte med derhjemme. Dette forbedrede hans søvn markant – han faldt hurtigere i søvn og sov bedre om natten.
  • Hjernegymnastik for at styrke samarbejdet mellem hans to hjernehalvdele.

Rune var i en meget udfordret situation, både hjemme og i skolen, og derfor var det nødvendigt at arbejde intensivt med ham.

Resultatet – Fra Kaos til Balance

Efter tre SOS-sessioner var Rune en helt anden dreng. Han blev glad for sin specialklasse, fik en god relation til sin lærer og blev bedre til at lytte og følge anvisninger. Der kom mere ro på ham, og konflikterne både hjemme og i skolen blev markant færre.

Fra at have en vred og udadreagerende adfærd, blev Rune fra Køge en dreng i ro og balance.

SOS forløbet hjælper også mange udadreagerende børn i balance