Sofie fra Ringsted er en sensitiv pige, som har svært ved skolen. Sådan har det været helt fra 0.kl. Larm, kaos og mange vikarer har betydet, at Sofie ikke har været så meget i skole. Og når hun så har været i skole, har hun været helt færdig og udkørt, når hun endelig kom hjem.
Sensitive børn som bliver presset ud i uoverskuelige rammer, bliver typisk overstimuleret, og kroppen reagerer på forskellige måder. Sofie har taget imod alt virus. Immunsystemet har været i bund, og Sofie har været meget syg. Hun har været meget træt, og haft brug for meget tryghed
Min pige er meget sensitiv
Sensitive børn har et mere sensitivt nervesystem, hvilket betyder, at de bemærker mere i deres omgivelser og reflekterer i højere grad, før de handler. Kendetegn ved sensitive børn er, at de kan være mere følsomme over for lys, lyde, varme, kulde og smerte.
Hvordan hjælper jeg min sensitive datter
Generelt har din sensitive datter behov for en rolig hverdag, med gode rutiner og indlagte pauser. Hun skal gerne forberedes grundigt, når der skal ske noget nyt eller anderledes. Undgå også så vidt muligt tidspres og uoverskuelige valg. Afsæt ekstra tid til at “nørkle med ting, sysle rundt derhjemme”, så din datter falder til ro. Begræns aftaler i hverdagen til det absolut mest nødvendige.
Hvordan hænger de råd så overhovedet sammen med det at skulle være i skole hver dag. Det gør de alt for sjældent, så her handler det rigtig meget om at have en god dialog med skolen. Sæt sammen med skolen nogle gode rammer for din datter. For sensitiv Sofie i Ringsted, som altid har haft svært ved skolen, havde de allerede gjort forskellige tiltag. Hun kunne nogle dage møde senere. Hun havde et rum, hvor hun kunne trække sig. Et rum hvor der var ro, og hvor andre børn også kunne være i fred. Så her var skolen altså allerede godt igang. Men der skulle altså mere hjælp til, og det fik Sofie i SOS forløbet.
Sofie er komme tilbage i skole
Sofie fik i SOS forløbet hjælp til at komme af med forskellige gamle oplevelser, som havde taget hårdt på hende. Oplevelser fra skolen med “tøsefnidder”. Når der bliver talt grimt til en. Når der bliver skældt ud for at gøre ting “forkert”. Når man føler sig udenfor gruppen. Ved hjælp af traumeterapi i børnehøjde har Sofie og hendes mor arbejdet hjemme med redskaber til at frigøre sig gamle oplevelser. Det har været utrolig virksomt for Sofie.
Ved hjælp af Bachs blomster remedier, som børnene får anden gang i SOS forløbet, har Sofie fået hjælp til at kunne være i klassen med lyde og lugte. De ørepropper som tidligere blev købt til Sofie, er herefter ikke nødvendige mere. Sofie kan være i klassen, og hun synes ikke der er larm mere. Sofie har fået flere blomster dråber, og de har også gjort en kæmpe forskel for hende.
Det virkede
Sofie fra Ringsted, som er sensitiv, og har haft svært ved skolen, er nu i skole fuld tid. Ovenikøbet er hun også stadig frisk efter skole, og det er en kæmpe befrielse for hende. Sofie har fået meget mere overskud og meget mere glæde ind i hendes liv. Der er mindre bekymringer og mindre tankemylder.
Endnu et barn er kommet tilbage på fuld tid i skole, efter SOS forløbet.