Da lille Robert fra Køge ramte skolestart udviklede han vrede og tics, og i denne case kan du læse om, hvordan vi fik vendt det til glæde.

Udfordringen med skolestart

Robert startede i 0.klasse, og her begyndte han hurtigt at udvikle tics, og vrede blev en fast del af familiens hverdag. Hver gang hans mor hentede ham fra skole eller en legeaftale, blev han voldsomt vred. Nogle gange så vred, at han slog og sparkede hende, og råbte grimme ord efter hende.

Robert havde svært ved overgange og skift, fordi han frygtede, at det sjove ville stoppe for altid. Han var meget sensitiv over for lyde. Efter sin mor har han arvet en stærk vilje og ekstreme høje krav til sig selv. Hvis hans skolearbejde ikke var perfekt, blev han frustreret og igen vred.

SOS forløbet og fri af vrede og tics

I SOS forløbet arbejdede vi med hans vredesudbrud gennem traumeterapi i børnehøjde. Robert tegnede, og hans mor tappede på ham. Sammen talte og arbejdede vi vreden ud af hans lille krop. Vi fokuserede meget på kroppen, fordi alt hans vrede sad fysisk fast, og selv små udfordringer i hverdagen, kunne udløse voldsomme reaktioner.

Derudover fik Robert Bachs blomsterdråber. Her fik han hjælp til at

  • Håndtere sin perfektionisme
  • Mindste vreden og raserianfaldene
  • Kunne skifte lettere mellem skole / legeaftaler og hjem
  • Tolerere lyde
  • Styrke sin selvtillid

Sidste gang Robert kom til mig, fortalte han stolt, at hans vrede var taget til “Vredesland”. Han følte, at hans krop var blevet fyldt med meget mere glæde. En markant gladere dreng fyldte rummet. Mor oplever nu nye bedre afhentninger. Nu kommer Robert løbende imod hende, glad for at skulle hjem. Roberts tics er også blevet meget mindre.

For Robert fra Køge blev vrede og tics ved skolestart til glæde efter hans SOS forløb. En helt anden skoledreng har fået nyt overskud. Så meget bedre overskud, at hans klasselærer har bemærket en klar positiv ændring hos ham.

Skolestart kan være svær

At starte i skole er en stor omvæltning for mange børn, og hvis et barn reagerer på nye måder, kan det være en god ide at søge hjælp. Et nystartet skolebarn skal ikke kæmpe med, som her fx med vrede og tics. Et nyt skolebarn skal være i trivsel, og glæde sig over livet som barn.

Roberts mor havde fået anbefalet mig til sin søn. Hun er idag taknemmelig for, at de har fået deres gode hverdage tilbage. At Robert uden de store problemer kan komme ud og lege med hans legekammerater. Og at Robert trives bedre i skolen. OG at ingen kigger skævt til ham, fordi han har tics. For det har han nemlig ikke mere.

Robert har gået i mit SOS forløb.

Fra vrede og tics ved skolestart til glæde for Robert fra Køge
Fra vrede og tics ved skolestart til glæde for Robert fra Køge