Når tankemylder og lavt selvværd kommer til at fylde for meget for en teenager, så er både forældre og teenager på hårdt arbejde. I SOS forløbet møder jeg hver dag teenagepiger, der står midt i et følelsesmæssigt stormvejr, og en af dem er denne pige i 8.klasse.
En teenagers udfordringer
Denne teenager med tankemylder og lavt selvværd er en sensitiv, perfektionistisk pige. Hun bruger al sin energi på at tilpasse sig andre piger – på stor bekostning af sig selv.
Hun kæmper med tankemylder, hvor hendes tanker konstant kredser om, hvad andre tænker om hende. I sin pigegruppe oplever hun bagtaleri og usikkerhed, og hun bruger meget energi på at sige og gøre det “rigtige” for at undgå at blive talt om. Hendes lave selvværd og frygt for at falde udenfor betyder, at hun ofte tilsidesætter sig selv.
Hun vil gerne være perfekt til alt – i skolen, i venskaber og derhjemme. Samtidig har hun svært ved at finde glæde i noget, for hun er kommet så langt væk fra, hvem hun selv er. Selv hendes bedste veninde har valgt hende fra, og det har efterladt hende både ked af det og endnu mere usikker.
Når hun kommer i klinikken, er hun altid i fuld makeup, ledsaget af sin mor, der konstant overvåger hende, og også overtager samtalen. Det gør det endnu sværere for pigen at finde sin egen stemme, og hun søger ofte sin mors blik, i forventning om, at mor klarer samtalen.
Arbejdet med teenager pigen
Vi har forsøgt arbejde med at forstå og løsne op for de mange tanker og forventninger, pigen har til sig selv. Jeg har givet hende konkrete værktøjer til at:
- Tale sig selv op i stedet for ned
- Lære at passe bedre på sig selv i relationer, som er usunde
- Skabe små øjeblikke af ro midt i alt kaosset
- Forstå at der er en årsag til hendes udfordringer. De er ikke kommet ud af blå luft
- Lære at vælge til og vælge fra
- Lære at vi ikke behøver at have alle til at elske os
Jeg introducerede også Bachs blomsterremedier som et supplement for at skabe balance og støtte hendes sensitive natur. Ikke mindst også til at få ro på tankemylderet. Specielt oplever jeg stort set altid, at teenagere kan relatere sig til Bachs blomsterremedier, men lige her var der skepsis, og derfor fik de ikke lov til at nå at virke.
Mod slutningen af forløbet inviterede jeg hende til at prøve traumeforløsende arbejde, da hendes udfordringer med lavt selvværd og frygt for afvisning ofte har dybere rødder. Dette gik hun med til, om end modvilligt.
Min refleksion
At arbejde med teenagere, specielt med meget tankemylder og lavt selvværd, kræver ofte tid og tålmodighed. Og alligevel er det ikke altid muligt at skabe store forandringer på kort tid. For denne pige oplevede jeg, at hun tog små skridt i den rigtige retning, selvom det ikke var nok til at skabe en mærkbar forandring for hende endnu. Hendes mor bemærkede dog, at hendes datter havde fået det lidt bedre i skolen. Det er altid vigtigt at anerkende selv de mindste fremskridt. Specielt når pigen har levet med sine udfordringer i mange år.
Et fælles problem blandt teenager piger
Denne case er ikke unik. Jeg møder mange teenagepiger, der bruger al deres energi på at tilpasse sig sociale normer og forventninger. Ofte med store konsekvenser for deres mentale sundhed. Pigerne fylder sig med makeup og skjuler deres usikkerhed bag facader, der kræver enormt meget at opretholde.
Mit arbejde med disse piger handler ofte om mere end at løse problemer. Det handler om at give dem værktøjer til at finde tilbage til sig selv igen. Det kræver både tid, forældreopbakning og en tilgang, der møder dem der, hvor de er. Anerkender de udfordringer, som de står med. De er nemlig selv – generelt – utrolig gode til at rakke sig selv ned.
Nogle teenagere i SOS forløbet kaster sig ud i mine metoder, og her kommer vi altid i mål. Det er aldrig til at vide på forhånd, og derfor oplever jeg stadigvæk, at det bestemt er forsøget værd. Langt de fleste teenagere hos mig, er nemlig helt klar, og ønsker så meget hjælp, at de er ligeglade med hvor “mærkeligt” det virker.
Det “mærkelige” jeg laver, lavede jeg også som skolelærer i min lærertid. Og det virker fantastisk. Jeg fik alle børn med mig. Gjort dem klar til at modtage læring, og klar til at være en del af et større socialt fællesskab. Desværre er mine metoder ikke så udbredt i dag. I min verden burde de være en del af skolehverdagen. Som en helt naturlig del af redskaberne.