Rie har oplevet en del i sit unge liv. Hun har været igennem en skilsmisse, oplever mobning i skolen, har svært ved både læsning og matematik og hader lektier. Derudover viser hun tegn på angst, især separationsangst fra sin mor, og hun er blevet mere og mere bange for nye situationer. Rie har tendens til at fokusere på de negative oplevelser, mens de gode hurtigt forsvinder ud af hendes bevidsthed. På skolen i Ringsted var hun på vej til et skoleskift…
Hendes forældre mærker, hvordan hun bliver mere mut og trist og dvæler ved alt det, der ikke fungerer – herunder også skolen, som hun har mistet lysten til. I Ringsted mener faren, at et skoleskift er nødvendigt, men moren ønsker, at Rie får hjælp til at håndtere sine udfordringer, så “nissen ikke flytter med” til en ny skole. Derfor starter Rie i mit SOS-forløb.
Fra angst og uro til tryghed og trivsel
På under to måneder er skoleskiftet blevet unødvendigt – for Rie er begyndt at trives! Vi har arbejdet med traumeforløsende terapi i børnehøjde, hvor vi blandt andet har bearbejdet de mange episoder med mobning. En dreng har gennem længere tid været efter hende, taget hendes halstørklæde, talt grimt til hende og endda kastet en mursten på hendes mave. Rie kunne nævne mange flere eksempler, men gennem terapien har hun fået bearbejdet de oplevelser, der sad fast i kroppen.
Moren og Rie har fortsat arbejdet hjemme med øvelserne, hvilket har givet hende en roligere søvn og hjulpet hende med at give slip på de gamle følelser. Drillerierne er stoppet – for Rie tiltrækker nu i stedet børn, der vil hende det godt, og som hun kan lege med i fred.
Blomsterremedier og nyt selvværd
For at hjælpe med hendes frygt og angst har Rie fået Bach’s blomsterremedier. Det har hjulpet hende med at blive mere modig, turde sige sin mening og føle sig mere komfortabel i samværet med andre. Hun har opnået en indre ro og en større tryghed, som har givet hende mere mod til at være i verden.
Rie har også kæmpet med lav selvtillid – hun har haft svært ved at tage imod ros og syntes altid, at de andre var bedre end hende. I SOS-forløbet har vi arbejdet med at styrke hendes selvværd, så hun tør kaste sig ud i nye opgaver og har fået et mere realistisk syn på sine egne evner uden hele tiden at sammenligne sig med andre.
Synstræning og et nyt mindset
Fordi Rie har haft svært ved læsning og matematik, har jeg undersøgt hendes samsyn – som viste sig ikke at være optimalt. Det kan ofte gøre det svært for et barn at lære at læse. Derfor har hendes forældre fået øvelser med hjem til at styrke samsynet, så hun får lettere ved at lære. Det klarer SOS forløbet nemlig også.
Før var Rie meget negativt fokuseret og følte sig uretfærdigt behandlet af livet. Hun kunne ofte sige: “Hvorfor sker det her for mig?” Det var tydeligt, at hun havde været udsat for urimeligheder, men hun sad fast i en følelse af at være et offer. Vi har arbejdet på at vende dette mindset, så hun nu ser muligheder frem for begrænsninger og oplever, at hun selv kan styre sin retning i livet.
Resultatet
En glad pige, der trives i sin skole
Efter blot tre sessioner i SOS-forløbet var et skoleskift for Rie fra Ringsted ikke længere nødvendigt. Rie er blevet en glad pige, der har fået øjnene op for alt det gode i hendes liv. Hun kan nu håndtere de situationer, der tidligere var svære, og de påvirker hende ikke længere på samme måde. Hun siger fra, er blevet mere robust og opsøger de relationer, hvor hun føler sig godt tilpas.
Rie har opdaget, at hendes skole faktisk er et rart sted – at lærerne er søde, og at der er masser af børn, hun gerne vil lege med. Hun har fået mod på at blive, og det har givet hende en ny start, hvor glæden og trygheden fylder mere end frygten og bekymringerne.
SOS forløbet hjælper også dit barn til at blive glad for sin skole