På efterskolen blev det tydeligt for Charlotte fra Nørre Alslev, at det at være genert og usikker gør efterskolelivet svært, og hendes gamle angst for udstødelse trigger hende også her.
Den største angst der ligger i alle mennesker, er angsten for udstødelse. Vi bruger utrolig meget tid på at passe ind. Og vi kommer ofte til at træffe uhensigtsmæssige beslutninger, når vi indretter os efter førerhundene.
Livet i Charlottes folkeskole
Charlotte har gennem sin folkeskoletid haft 13 forskellige klasselærere…
Da Charlottes storebror gik på samme skole var alt godt. Han har haft en god skolegang, men på et tidspunkt var der et leder skifte, og herefter gik det så galt. Mistrivsel og uro blandt både lærere og elever blev hverdag. For Charlotte betød det, at hun tog afsted på efterskole allerede i 9.klasse, men her var skaderne allerede sket. Charlotte fra Nørre Alslev har altid været genert, men det at være usikker og have en angst for udstødelse forfølger hende. Og nu har hun fået nok.
Charlotte har altid oplevet, at blive valgt fra. At stå alene tilbage, og ikke have nogen at være sammen med. Både i timerne og i frikvartererne. Hun har aldrig oplevet en lærer tage aktion for at hjælpe hende. Eleverne har altid været overladt til egen skæbne. Når der var fødselsdage og andre sammenkomster blev hun aldrig inviteret med.
Hvordan hjælper jeg min generte datter
Et forældre par som selv har oplevet at være genert og tilbageholden, oplever nu den gamle smerte gennem deres datter. Det kan være rigtig hårdt, for når vi selv har uforløste følelser i klemme, kan det være svært at hjælpe sin datter. Ikke desto mindre kom både mor, far og datter til mit SOS forløb, og selvom der blev grædt en del første gang, så holdt de alle ud. Nogle mener at generthed er arveligt…
Charlotte kunne fortælle om hvor ked af det hun har været i alle de år, hvor ingen har valgt hende til. Hvor hendes angst for udstødelse har overmandet hende gang på gang, og bare blevet større for hver oplevelse. Hvordan hun har trukket sig mere og mere ind i sig selv, og været bange for at træde ved siden af. Hvordan hun har lukket munden, og ikke har turde vise sig. For tankerne har fortalt hende, at ingen kan lide hende, og alle snakker om hende. Det har gjort hverdagen til ren overlevelse, hvor Charlotte har forsøgt at passe ind.
For at hjælpe med at dæmpe genertheden, er det vigtigt, at du forstår, hvordan det føles, så du roligt kan bekræfte dit barns følelser. Undgå at blive frustreret, selvom det kan føles svært. Vi fungerer så forskelligt, og det, der er let for dig, kan være supersvært for dit barn.
En sætning ad gangen
Charlotte har efter første møde arbejdet koncentreret med at komme i bedre balance i krop og sind. Anden gang sætter vi målrettet ind på at “komme ud af busken”.
- Hvem vil hun aller helst i kontakt med på efterskolen?
- Hvad kan man sige, når man ellers ikke tør sige noget, og er bange for at sige noget forkert?
- Gør sætningen / sætningerne klar, og hav dem liggende i bukselommen.
- Lav et opnåeligt mål.
- Når det mål er klaret, sæt et nyt.
- Vær stolt og glad hver gang et mål er klaret.
- Vær realistisk og klar, når tankerne spænder ben for dig.
For at hjælpe Charlotte lidt mere på vej med tanker og følelser og generthed, har vi brugt Bachs blomsterremedier, og de har virkelig også været med til at gøre en forskel.
Det virkede
Sidste gang kom Charlotte smilende ind ad døren sammen med sin far. Glad kunne hun fortælle om, hvordan mange ting på efterskolen havde ændret sig. Hun er begyndt at være med i snakken. Hun har lavet sætninger og brugt ihærdigt på nogle af dem, som hun allerhelst gerne ville i snak med. Det har virket, for de har taget godt imod hende. Det har virket så meget, at nu oplever hun at blive valgt til. Hun har været til en fest, og endnu en er hun inviteret til.
Uddannelsesvejlederen på skolen har også bemærket, at Charlotte melder mere ind, og virker meget gladere. Forældrene oplever en gladere pige, som har fået lettere til smil. Charlotte oplever selv, at hun begynder at slippe sin angst for udstødelse. Hun begynder at tro på, at skeletteren fra folkeskoletiden smuldrer. Hun er stadig genert, og det er okay at være genert. Det skal “bare” ikke være så slemt, så hverdagen bliver virkelig hård og uretfærdig.