Hvad betyder det, når mit barn virker “væk” eller fraværende?
Nogle børn reagerer ikke med gråd eller vrede, men ved at lukke ned. De virker “væk”, fjern i blikket, fraværende – og det kan føles som om, dit barn ikke rigtig er der. Når mit barn virker væk eller fraværende, er det vigtigt, at du som forælder handler.
Det kan se ud som:
– Et tomt blik eller “slukket” ansigt.
– Manglende reaktion på kontakt eller spørgsmål.
– Langvarige pauser, stilhed, “jeg ved ikke”-svar.
– At barnet virker overdrevent “dygtigt” og tilpasset – men uden glæde eller spontanitet.
💬 Mange forældre mærker: “Jeg kan ikke nå ind til mit barn.” Og det føles både magtesløst og sårbart. Men det betyder ikke, at barnet er udenfor rækkevidde. Det har bare lært at trække sig for at beskytte sig selv.
💡 Hvorfor gør børn det?
Når børn oplever uro, pres, skuffelser eller overvældelse – uden at få hjælp til at bearbejde det. Her kan de begynde at lukke ned som en slags overlevelsesstrategi.
Det er ikke noget, barnet vælger bevidst. Det er en måde at holde sig selv i gang på, når alt andet er for meget.
Børn kan også lukke ned ved hjælp af netflix. Det er også en form for at overleve i en verden, der er blevet for meget.
💡 Hvad kan du gøre som forælder?
🔹 Bliv ved med at være nærværende – også når dit barn ikke “svarer igen”
Nogle børn har brug for lang tid til at åbne op. Dine stille spørgsmål, din ro og dine øjne på barnet gør en større forskel, end du tror – også når barnet ikke reagerer. Det er vigtigt, at du bevarer din voksenrolle, og handler med ro.
🔹 Skab rolige pauser uden krav
Gør plads til stunder, hvor barnet bare må være – uden at skulle præstere eller forklare. Nærhed uden samtale kan være guld værd: en gåtur, et spil, en stund med højtlæsning.
🔹 Giv det tid – men ikke for lang tid alene
Det kan være fristende at give barnet “ro” i lang tid – men for mange børn bliver det til ensomhed. Sørg for blid kontakt, og ræk ud i tide.
🌱 Hvordan hjælper SOS-forløbet børn, der lukker ned?
I SOS-forløbet skaber jeg et rum, hvor barnet langsomt kan finde hjem i sig selv igen – uden krav, præstation eller forventning. Vi starter dér, hvor barnet er – ikke dér, hvor det burde være.
🌿 Ro og tillid før alt andet
Jeg møder barnet i stilheden. Ofte starter vi med kropslig ro og nærvær – måske med hundeterapi eller bare at “lande” sammen i rummet.
💬 Samtale i barnets tempo
Hvis barnet ikke siger noget – er det okay. Jeg lytter med hele mit nærvær og inviterer til små åbninger, når det føles naturligt. Intet skal presses frem.
🌸 Blomsterremedier til at støtte indefra
De blomsterremedier, barnet får med hjem, er udvalgt til at støtte netop dét følelsesmæssige mønster, det står i. Det kan være håbløshed, lavt selvværd, angst, overansvar – eller bare følelsen af ikke at kunne finde sig selv.
👪 Forældresparring og opbakning
Som forælder får du viden og konkrete redskaber til, hvordan du kan skabe små åbninger hjemme – og blive dit barns trygge base i stedet for problemløser.
💛 Når et barn virker “væk”, er det ikke tabt. Det har bare brug for ro, kontakt og nænsom støtte til at finde hjem i sig selv igen.
📘 Her kan du læse en kort oversigt over, hvordan vi arbejder i mit SOS forløb som også er designet til at hjælpe børn, der trækker sig eller lukker af.