Trine er utrolig dygtig. Alligevel får hun konstant eksamensangst, og med Human Design kommer nu opskriften på, hvordan hun kan undgå eksamensangst.

Trine – eksamensforberedelse med Human Design

Type: Generator

  • Strategi: Vent med at svare, til noget føles rigtigt
  • Autoritet: Sakral
  • Profil: 2/5 – Eremit / Heretiker
  • Definition: Split
  • Not-Self Tema: Frustration
  • Incarnation Cross: Right Angle Cross of Tension
  • Variabler: PRR / DLL (passiv opmærksomhed, højre-hjerne dominans, perifert syn, højre hukommelse)

Særlige behov ift. at undgå eksamensangst

Trine har en indbygget sensitivitet i sin profil og variable – og det er vigtigt, at hun ikke bliver presset ind i en traditionel “du skal bare læse igennem og presse dig selv”-tankegang.

Hun er ikke skabt til at tvinge noget igennem – men til at mærke, hvad der føles rigtigt, og stole på, at hun kan det, når hun får lov at gå til stoffet på sin egen måde.


1. Følg sakral respons – og undgå pres

Ligesom Mie har Trine sakral autoritet – hun ved, hvad der føles rigtigt eller forkert lige nu.
Hvis nogen siger: “Du burde altså læse nu,” men hendes krop siger nej, så kan det give angst og frustration.

Støt hende i at lytte til sin mavefornemmelse, og find en rytme, hvor hun selv får lov til at vælge, hvad og hvornår.


2. 2/5-profil – Træk sig og træde frem

  • 2-tallet (eremitten): Har brug for fred og ro, alene-tid og for at kunne trække sig tilbage.
    Trine skal ikke sidde i en stor læsegruppe – hun har brug for pauser uden andres energi.
  • 5-tallet (heretikeren): Andre projicerer forventninger på hende (“du kan jo det hele”) – og det kan give præstationsangst.
    Derfor skal hun ikke føle sig overvåget eller vurderet, men i stedet få mulighed for at skinne, når hun selv er klar. Netop det kan hjælpe til at undgå eksamensangst.

3. Højre-hjerne og højre-krop (DLL)

Hun er meget åben, intuitiv og ikke-lineær i sin læring. Det betyder:

  • Hun lærer ikke bedst gennem struktur og repetition, men ved at lade stoffet komme til hende i sit eget tempo
  • Det hjælper at lytte til stoffet, se videoer eller mærke stemningen i stoffet, fremfor kun at læse
  • Mikropauser og bevægelse er vigtige
  • Hun kan med fordel lægge sig på sofaen og høre et emne forklaret, eller gå en tur og tænke højt

4. Læsning og miljø

  • Passiv opmærksomhed (PRR): Trine lærer bedst, når hun ikke “presser” sig til at fokusere. Stoffet skal glide ind.
    Lytning, slow reading, baggrundsstimuli kan være godt.
  • Perifert syn: Hun opfatter bedst det, der sker i det ydre felt – et roligt rum med lidt bevægelse omkring (fx vind i træer udenfor) kan støtte hende
  • Højre hukommelse: Hun husker bedst, når hun føler sig tryg og afslappet. Det handler ikke om at “pugge”, men om stemning og tillid til, at viden kommer frem, når den skal.

Konkrete forslag til eksamensforberedelse for Trine

  • Giv hende lov til at være alene og læse i fred
  • Giv plads til uforudsigelige pauser og rytmer
  • Lyt til lydbøger, videoer, podcasts om stoffet
  • Giv hende lov til at gå væk fra det, når hun føler pres
  • Sæt ikke struktur og skema på hende – skab rum og tryghed
  • Træn eksamenssituationer i små, trygge rammer – ikke med fokus på præstation, men på kontakt og ro
  • Mind hende om: “Du kan godt – men du skal ikke bevise det hele tiden.”

I mit eksamensforløb får du også en opskrift til at undgå eksamensangst – tilpasset dig selvfølgelig.