Tusind tak for en meget gladere pige efter de fire gange hos dig. Når tanker bliver din datters værste fjende, og resulterer i skolevægring, bliver en fornuftig hverdag en udfordring. Pigen er trist og sur og det er lige fra morgenstunden.

Ødelæggende tanker og skolevægring

“Hvad mon de siger om mig?”
“Hvordan skal jeg sige noget til dem?”
”Hvad skal jeg sige?”
”Hvorfor skal jeg i skole, når de andre ikke kan lide mig?”
“Jeg kan ikke”.

Alle forestående begivenheder bliver til bekymringer. Bekymringer som kan vare i flere måneder, og gøre den forestående begivenhed til en kæmpe plage og umulig at overskue.

Skolevægring sammen med nedbrydende tanker

Anne havde hele 7.klasse skolevægring pga de ødelæggende tanker. Hun blev tilknyttet en AKT-lærer, men uden at det virkede. Hun var bange for alt, men også bange for at gøre andre kede af det, og konsekvent gik hun helst langs panelerne. Tanker om alt hvad der kunne gå galt fyldte hendes hverdag, og besværliggjorde en skoledag.

Afvisning fra veninder

Anne havde tidligere oplevet at blive afvist af sine veninder, og det havde taget hårdt på hendes selvværd og tro på sig selv. Desværre var det sådan et stort traume for hende, at hun tog det ind og gjorde det til hendes identitet.

“Selvom jeg bliver efterladt af mine venner og det gør mig ked af det, så er jeg god nok som jeg er”
”Selvom jeg bliver ked af det, når jeg bliver afvist af mine venner, er jeg god nok som jeg er”.
”Selvom mine tanker gør mig bange og bekymret for ting, der skal ske, er jeg god nok som jeg er”.

Hver gang vi har oplevelser, som udfordrer os på vores selvværd, tager vi det ind og slår os selv oven i hovedet med, at vi heller ikke er gode nok, som vi er. Det skal vi have ud af kroppen, og det har været en stor del af Annes arbejde i SOS trappen.

Tankekort mod tanker og skolevægring

Anne har nu tankekort hængende rundt omkring på hendes værelse. Tankekort som fylder hende op med tro på, at alt er og bliver godt. Samtidig har vi forløst nogle af alle de her kedelige oplevelser. Og Anne har fået redskaber til at skabe ro i kroppen og hovedet. Og hun har fået en ny morgenrutine med at smile, så snart hun vågner og så starte dagen med at sige, for sig selv og højt, at det bliver den god dag idag.

Anne går idag i skole hver dag. Hun er ikke vild med det, men hun har fundet ting frem, som trods alt er gode og dem har hun lært at fokusere på. Hun bliver ikke afvist mere. Nu udstråler hun selvværd og derfor bliver hun valgt til. Vi kan ændre mange ting, ved at arbejde os frem til et bedre selvværd.

Anne har fulgt mit SOS forløb – vejen til dit barns trivsel