En stresset dreng med lavt selvværd bliver mere og mere ødelagt af en stor skole i Vordingborg. Skolen vil ingenting forstå, kun at det er forældrenes skyld, og skolen gør alt så fint. Skolen kræver at forældrene skal samarbejde, men desværre mener de her, at forældrene skal makke ret. Det gør samarbejdet svært, fordi forældrene ser deres barn blive mere og mere ødelagt af skolen.
“Tak for alt din hjælp Mette.
Du gør en kæmpe forskel for Malte og os som familie. Malte elsker at komme hos dig og vi ser en rigtig glad, rolig og omsorgsfuld dreng der hviler mere i sig selv, efter forløb hos dig… “
Når selvværd ryger i bund efter skolestart i 1.klasse
Da Malte startede i 1.klasse blev skolen svær. Nye børn. Nye lærere, som var anderledes end lærerne i 0.klasse. Lærere som nu begyndte at kommentere på alt det, som de ikke ville have Malte skulle gøre. Malte begyndte at reagere, hvilket faktisk er sundt, men ikke velanset. Han begyndte også at reagere hjemme ved at ændre adfærd. Fra at være en rolig og tillidsfuld hjertevarm dreng blev han sur og trist. Søvnen blev svær, og Malte begyndte at vågne om natten og være ked af det.
Da Malte startede i 1.klasse blev skolegården fyldt med over 300 børn mere. Skolesammenlægninger. Børn forventes at kunne overskue en så stor omvæltning? Både de børn som bliver flyttet og de børn, som tager imod. For Malte var det svært lige pludselig at overskue så mange nye børn på en gang.
Svære frikvarterer
Malte oplever ofte, at der mangler voksne i frikvartererne. Her kan der hurtigt opstå konflikter og med Maltes temperament går det galt. Malte bliver gjort til syndebuk og straffes ved ikke at må komme ud og lege. Fodbolddrenge som til træning fungerer fint sammen, ryger i hovedet på hinanden i skolegården… Malte blev til en stresset dreng med lavt selvværd i Vordingborg kommune, hvor det er rigtig svært at få den rette hjælp.
Malte får hjælp hos mig
Jeg synes jo bare Malte er en fantastisk dreng. Sikke nogen øjne fyldt med kærlighed og empati. Et tillidsfuldt ansigt, som viser hvor gerne han vil tilfredsstille de voksne. Malte minder så meget om min egen Kristian, som tilbage i 1.klasse heller ikke blev forstået og mødt med sine gode kvaliteter. Det gør mig ked af det, at en dreng som Malte skal ødelægges af en skoles negative børne syn. Malte har så mange gode personlige kvaliteter, som smuldrer af ham, i mødet med skolen.
Hjernehalvdele og samsyn
Maltes hjernehalvdele samarbejdede slet ikke. Hans samsyn samarbejdede heller ikke. Alt for meget stress og pres havde tydeligvis påvirket ham så meget, så vi skulle starte her. Derfor har Malte og hans forældre arbejdet på fuld tryk med øvelser, som hjælper hjernehalvdele og samsyn til at samarbejde. Efter bare et par uger begyndte dette arbejde allerede at give pote. Maltes humør og overskud steg og hele familien begyndte at nyde godt af det.
På den relativ korte tid, som Malte har gået i skole, har han allerede tilegnet sig traumer. Dem har vi arbejdet med og fået forløst, så Malte kan agere mere frit og ud fra nuets hverdag.
Malte har fået det meget bedre
Efter SOS forløbet har Malte fået det meget bedre. Hjemme er han i trivsel. En glad, rolig og omsorgsfuld dreng, som nu hviler meget mere i sig selv. I skolen er han begyndt at få flere gode dage. Dage hvor han kan sige til mor og far, at dagen er været god. Men når lærerne spørger ham direkte til en skolehjemsamtale, om han kan lide at gå i skole, er svaret NEJ. Malte tror nemlig ikke på, at lærerne kan lide ham. Denne opfattelse kommer ikke af ingenting. Efter min opfattelse er der nogle lærere her, som skal kigge en ekstra gang på sig selv. Malte er helt sikkert ikke den eneste, som lever med den opfattelse i skolen.