“Siden sidst har jeg ikke slået nogen, og jeg har ikke været på kontoret en eneste gang”. En meget glad dreng på 10 år afslutter sit SOS forløb med bravour. En omsorgsfuld og kærlig dreng, ramt af en voldsom skilsmisse og et temperament. Når mor og far skændes, tager han skylden på sig – og når han bliver presset i skolen, slår han fra sig – på både voksne og børn.
En gang -siden sidste uge- har han haft brug for en af sine nye redskaber: “Jeg kunne simpelthen ikke sidde stille, og så kom min lærer og mindede mig om Cook, og så blev jeg rolig sammen med den”.
Her er et redskab som virkelig gør en forskel for drenge med uro i kroppen. Når børn reagerer uhensigtsmæssigt, er der noget galt, og det er vigtigt at handle på det.
Når en skilsmisse går ud over et barn
I en skilsmisse er der en masse uafklarede og sårede følelser, som meget tit ender med at gå ud over børnene. Ingen vil give sig. Den anden forælder har uret. Jeg har ret. Midt i mellem står barnet, og her skal man altså bare huske på, at barnet elsker stadig begge sine forældre. Uanset hvad der er sket og sker, så elsker barnet begge sine forældre.
Et hjerte brister i kampens hede
Jimmy føler ofte, at begge forældre hiver og trækker i ham, og så bliver han så ked af det. Her er en skilsmisse, som i den grad ødelægger et barn. Hvordan skal han vælge, når han ikke har lyst til at vælge? Han vil bare gerne have begge to, og kunne tillade sig at elske begge to. Når han er hos far, bliver mor talt ned. Når han er hos mor, bliver far talt ned. Uanset hvor han er, oplever han kampen. Det er hårdt for en dreng på 10 år, og derfor kommer reaktionerne ud på en uhensigtsmæssig måde.
På tegninger kommer Jimmys følelser og frustrationer ud
En tegning fortæller hvordan Jimmy har det og får det når mor og far skændes. Han giver mor halvdelen af sit hjerte og sin far halvdelen af sit hjerte. Alt imens foregår der en kamp i hele hans krop, med spørgsmål om “hvem er bedst?” – “hvorfor elsker de mig ikke mere?” – “er det min skyld, at de skændes – er det mig som har gjort noget galt?”.
En anden tegning fortæller om frustrationerne i skolen. Her bliver han også presset, fordi han i forvejen er presset. To drenge kalder ham grimme ord og siger at han ikke er værd at have som ven. Jimmy bliver ked af det, men så bliver han også voldelig og slår fra sig. Både på børn og voksne og så går det rigtig galt, for han får sat sig selv i en uhensigtsmæssig rolle, som er meget svær at komme ud af igen.
Max pres fra alle steder
Jimmy er presset hjemme – både hos mor og far, som ligger i en uheldig skilsmisse. Han er presset i skolen. Og drengen vil bare så gerne have ro. Det kan jeg godt forstå. Det er helt umenneskelige forhold, som Jimmy lever under.
SOS Redskaber til daglig brug
Når et barn kommer til mig med de vildeste udfordringer, ville jeg så gerne lave barnets omgivelser mere humane. Det kan jeg selvfølgelig ikke, men jeg kan give SOS redskaber med hjem, som kan gøre livet nemmere. Nemmere for redskaberne giver ro, overskud og balance i kroppen.
Jimmy har selvfølgelig også fået alle redskaber med hjem henover de fire gange. Og han har været så utrolig god til at bruge dem. Hver dag i skolen bliver de brugt. Lærerne har været gode til også at tage imod Jimmys nye værktøjer, fordi de kan se, at de virker. Hvis Jimmy mærker temperamentet bruse op, sætter han sig ned og bruger Cook. Hvis han mister koncentrationen og bliver urolig bruger han bestemte tegneøvelser, som bringer hjernen tilbage i udgangspunkt med overskud og fokus. Når han føler stress i kroppen, laver han sine stress øvelser.
Selv søvnen er blevet bedre. Jimmy sov nemlig alt for lidt, og det gjorde også hverdagen til en udfordring. Nu sover han meget bedre. Han laver tapping og det giver ham en god ro i kroppen.
Har den skilsmisse nu ingen indflydelse på ham?
Jo… Udfordringerne er de samme. Livet med de voksne i deres skilsmisse fortsætter, så længe de ikke kan enes. Og derfor vil Jimmy stadig blive påvirket og ryge tilbage i sit alt for store temperament. Men han vil altid have sine redskaber til at afhjælpe på nogle af de udfordringer, som han støder på.
Det store mål var her, at Jimmy skulle få en bedre skolegang. Og det har han fået. Fra at ende på kontoret meget tit, sker det nu kun sjældent. Ved at lærerne kender til redskaberne og hjælper Jimmy med at huske dem, vil han nemmere kunne “styre” sig selv i gode retninger.
Drengen trænger til ro. Hvordan får en dreng ro, når han skal i skole hver dag. Når hans forældre i deres skilsmisse ikke kan enes. Det er en svær opgave, men jeg håber for Jimmy, at han finder ro i små stunder, hvor han kan lade op og få overskud. Vi har alle brug for ro, men specielt her med så meget kaos, bliver det endnu mere nødvendigt med ro.