Emma fra Næstved har det meste af sit liv, levet med en separationsangst til sin mor, som har fyldt for meget. Emma kom også med forskellige andre ting, som hun var bange for. Mest af alt var hun bange for at blive adskilt fra sin mor, men samtidig kom hun med forskellige små traumer, som Emma og mor ønskede hjælp til.

En angst for lukkede rum

Emma har engang været blevet lukket inde på et toilet uden vinduer. Hun var ikke låst inde så længe, men Emma husker det som en rigtig grim oplevelse, hvor hun blev skræmt for lukkede rum. Siden da har hun været bange for at gå på toilettet. Hun har været bange for at døre skulle lukkes, når hun var rummet.

Emma har hos mig tegnet oplevelsen, og tegningen har vi brugt til at snakke om de følelser, som blev skabt i kroppen. De følelser har vi forløst. Redskaberne til at arbejde videre med forløsningen, har Emma og mor arbejdet videre med hjemme.

Da Emma kom til andet trin i mit SOS forløb, var hun så glad, for hun var ikke bange for lukkede rum mere. Hun var heller ikke bange for at lukke døren på toilettet. Hun oplevede det som en stor befrielse – specielt i skolen.

Separationsangst i skolen i Næstved

Det har altid været svært for Emma at sige farvel til sin mor. Specielt har afleveringer i skolen været svære. På trin 2 tegner Emma en oplevelse fra skolen, hvor mor ikke kom som aftalt. Emma og mor havde fået snakket forbi hinanden. Oplevelsen står tydeligt for Emma, fordi hun er dybt afhængig af, at aftalerne holder, fordi hun i forvejen er på overarbejde, når hun skal undvære mor.

Med forløsning af blokeringer og tankekort til positive bekræftelser er Emma kommet rigtig langt i mål i forhold til at give slip på mor i skolen. Emma vil faktisk meget gerne i skole. Det er savnet til mor, som er Emmas udfordring. Men arbejdet med at kunne være tryg i verden, også når mor ikke er der, har hjulpet Emma til at blive lidt mere fri.

Hvorfor får nogle børn separationsangst?

Mange små børn har svært ved at skilles fra deres forældre. For de fleste går frygten over, når de bliver ældre. Børns separationsangst er en kompleks affære, som jeg kan hjælpe med i min klinik i Næstved. Den kan skyldes indre følsomhed, der gør, at de reagerer voldsommere på ting. Det kan også skyldes konkrete episoder i deres liv, eller at de hører noget eller ser noget på tv, der får dem til at frygte, at forældrene eller de selv skal komme galt afsted.

Får forældrene sagt og vist, at verden er et farligt sted, vil det smitte børnene med generelle bekymringer, der kan komme til udtryk som separationsangst. Børn med separationsangst har ofte katastrofetanker om, hvad der vil ske, mens de er skilt fra deres forældre – og jeg har hjulpet en del børn i Næstved med lige præcis denne udfordring. Og angsten for hvad der skulle ske med Emmas mor, var præcis det, som var Emmas udfordring.

Et traume efter at have fået med galt i halsen

Midt i Emmas SOS forløb satte et traume sig fast i halsen, og gjorde, at Emma stoppede med at spise. Emma er ellers rigtig glad for mad, så det var bestemt ikke med vilje, at hun ikke kunne spise. Emma havde fået et chok over, at mad havde sat sig fast i halsen. Hun blev syg. Kastede op og kom til læge. Hun fik en ekstra tid hos mig, og igen forløste vi det her traume fra Emma. Jeg lovede Emma, at hun efter et par dage ville få lyst til at spise igen.

Fire dage efter komme Emma igen, og med glæde fortalte hun, at nu havde hun spist en masse mad. Hun havde også spist mange muffins, som hun elsker, og hun havde fået lov til det. Hun var glad. Og jeg var glad, for sikke en gave at kunne hjælpe Emma til at spise mad igen.

Hvornår startede Emmas separationsangst?

Emma huskede langt tilbage og kom i tanke om den værste aflevering i skolen, hvor hun blev rigtig bange. Efter tegninger og øvelser kom vi frem til, at Emma havde svært ved at give slip, fordi hun var så bange for at noget skulle ske med mor. Skolen var ikke problemet. Hun vil gerne i skole. Men når tanken om mors overlevelse styrer skoledagen, bliver det svært at være tilstede.

Emma og mor blev således sendt hjem med forløsende øvelser og redskaber til lige præcis at slippe angsten for, at noget skal ske med mor. Emma var allerede begyndt at blive mere fri og bedre til at give slip på mor, men sidste trin med helt specifikke øvelser på hoved problemet vil gøre det sidste. Emma skal selvfølgelig kunne nyde sin skole. Hun elsker at lære og elsker at lege med sine skoleveninder, og nu bliver det nemmere, når hun slipper sin separationsangst hjemme i Næstved, hvor Emma bor med sine forældre.

Emma har gået i mit SOS-forløb, som du kan læse mere om her