En sød og kreativ anderledes dreng starter i skole. Jeg kommer til at skrive anderledes, fordi han ikke er til boldspil, men til alt hvad der er kreativt. Han er startet i en klasse med fodbolddrenge, med skiftende lærere og med en hverdag, som bliver sværere og sværere at være i. Mobning bliver hverdag for Magne og her kommer SOS trappen til trivsel ind i billedet.
Mobning starter
Det sociale halter i frikvartererne, for ingen vil lege det, som den her dreng vil lege. Det fører til mobning – bare fordi drengen er lidt anderledes – og drengen begynder at ændre adfærd. Selvfølgelig gør han det, for han bliver slået og drillet af “klassekammeraterne”. Han begynder også at slå fra sig og de voksne udser ham til et problembarn. På SOS trappen til trivsel gør vi effektivt og hurtigt noget ved mobning.
I dag skal der ikke meget til før dit barn bliver stemplet som “anderledes”.
Således var det med Magne. Den sødeste dreng du kan forestille dig. Han vil bare gerne være sig selv, men fordi han ikke er fodbolddreng og ligesom alle de andre, så bliver han stemplet. Heldigvis har han forældre, som ikke har accepteret denne stempling af deres dreng.
Teenager piger oplever også, at det kan være svært at føle sig anderledes. Panina følte sig anderledes, bare fordi hun er genert. Og ja – vi lever i et ydre styret samfund, hvor alle helst skal køre med klatten og kunne klare hele verden på den halve tid. Det er svært at være i for de fleste børn. Mange af de børn, som i dag ikke kommer i skole, er simpelthen bukket under for den ensrettethed – alle skal kunne magte ræset – at kroppen skriger bare ved tanken om at være i skole.
SOS trappen til trivsel – også ved mobning
Da Magne starter hos mig bliver han drillet hver dag. Han er ked af det og bange for hver ny dag, der starter. Han har konstant ondt i maven og er indesluttet. Han kryber langs sin mor og er nærmest en stor undskyldning. Han er blevet en helt anden version af den dreng, som familien ellers før kendte.
Trin 1 på SOS trappen til trivsel
Jeg har haft masser af andre drenge i samme tilstand, og vi går i gang med det samme. Vi skal have genoprettet to hjernehalvdele, som i 99% af tilfældene med mobning slår fra. Ved at tegne uendelighedstegn – på papir, med kroppen, ud i luften med hånden osv kan du rette op på mange ubalancer i kroppen. På trin 1 var det virkelig svært for Magne at lave 8-taller – og selvfølgelig, for når du er udsat for mobning og følt sig anderledes, kan du ikke koordinere dine bevægelser sammen med hjernen. Magne var meget ked af at blive drillet hver dag og han var også bange. At blive udsat for mobning – bare fordi andre synes man er lidt anderledes, sætter spor i kroppen og på trin 1 går vi også i gang med at forløse nogle af de blokeringer.
Når du har et følsomt barn, som tager imod alt
Samtidig blev det også meget hurtigt tydeligt, at Magne er en følsom dreng, som tager imod alt hvad andre siger og gør imod ham. Det er selvfølgelig ikke så godt, når man er udsat for mobning. Derfor viste jeg Magne og hans mor nogle øvelser hvorpå Magne kunne skærme sig selv mod andres mobning og dermed passe på sig selv og sin egen energi.
Trin 2 på SOS trappen til trivsel
Allerede i dag har Magne fået det bedre, så det er jo helt fantastisk. Han er meget mere i ro, men stadig usikker på skolen. Her arbejder vi videre med energi til hjerne. Jeg har forskellige øvelser, som der også skal laves hjemme, og Magne og mor har været flittige og er stadig. Energi til hjernen er vigtigt og er en stor del af at få det bedre i sin krop.
På trin 2 fandt vi også hurtig ud af, at Magne tit føler sig som et offer. Hvis du ser dig selv som et offer, vil andre se det samme – og så lidt anderledes og man kan hurtig blive udset som et nemt offer for mobning. Det skulle ændres og flere øvelser til det. Magne og mor var friske på alt, bare Magne ville få det endnu bedre.
Hans mor er meget obs på at det er vigtigt at lave de her opgaver, for de har prøvet noget lignende et andet sted, som også lignede min måde at arbejde på, og det havde også gode resultater.
Trin 3 på SOS trappen til trivsel
Idag kommer der en glad Magne ind på klinikken. Der er en fantastisk udvikling i gang. Ikke mindst har han fået lyst til at læse, og han læser på livet løs nu. Det havde han slet ikke lyst til mens mobning stod på. Magne har det meget bedre og i dag går vi i gang med forskellige tegneøvelser, som er med til at få styr på tankemylder, få samlet sig op efter mobning og få en lyst til at komme videre. Magne har rigtig meget lyst til de her tegneopgaver – og han er rigtig god til dem – og har lyst.
De glemte traumer forløses
På trin 3 forløser vi de glemte traumer. Ved hjælp af forskellige øvelser kan du hjælpe din krop med at give slip på gamle traumer. Når du giver slip på gamle traumer får du forløst blokeringer i dit følelses system og energisystem. Din krop får nemmere ved at trække vejret. Får nemmere ved at overskue dagene og får nu lyst til at lege igen. Magne og hans mor får således et arbejdsark med hjem med de her traumeforløsende øvelser.
Trin 4 på SOS trappen til trivsel
Magne har været på camping i blæsevejr og fryser godt og grundig, da han og hans mor ankommer. Ikke desto mindre er Magne nu tæt på at blive sluppet “fri”. Han er glad og fræk – og det er noget, som er kommet tilbage til ham, iflg hans mor, for sådan var han før mobning. Han kan også meget hurtig sætte ord på lidt mærkelige ting – hvor du tænker – JA, selvfølgelig.
På trin 4 viser jeg Magne og hans mor hvordan man kan bruge kroppen til at teste forskellige ting. Teste om du er i mål med overbevisninger. Magnes gamle overbevisning om, at han slet ikke var god nok som han var, er blevet ændret til en grundlæggende og sikker overbevisning om, at han er god nok som han er. Tror du på dig selv. Føler du dig god nok, som du er. Mobning kan bare komme an. Det preller nu af på en sådan dreng, hvis det skulle ske igen.
Magne slap ud af mobning med SOS trappen til trivsel
Læg mærke til at grunden til at Magne slap fri af mobning, er helt og aldeles hans egne (og hans mors) fortjeneste. Magne er blevet stærk i sig selv. Han tror på at han er god nok som han er. Han er ikke bange mere. Han ser ikke sig selv som et offer. Han har fået meget mere overskud og kan trække sig der, hvor han ikke har lyst til at være. Alt har han selv ændret. Skolen er stadig skole, men Magne kan nu finde ro og overskud til at være i skolen.