En ordblind pige fra Næstved som har været udsat for grim mobning af både klassekammerater og voksne, søgte hjælp hos mig. Hun havde et stort ønske om at starte på en frisk på sin efterskole, og hun ville så gerne have lov til bare at være glad. To skoler i Næstved Kommune har fuldstændigt fejlet i denne opgave. Pigen blev gjort dum, fordi hun var ordblind? Så blev lavinen skabt. Når en lille pige op igennem skoletiden bliver nedgjort og talt ned til, så ryger selvværd. Pigen bliver et nemt offer for mobning, fordi lærerne nærmest lægger op til det ved at tale ned til hende.

Første gang pigen var hos mig græd hun, så snart hun forsøgte at fortælle om sine oplevelser i skolen. Det at være ordblind og samtidig udsat for systematisk mobning, har sat dybe spor i pigen – spor som vi har arbejdet os ud af her i Næstved.

Mobning i skolen

Når mobning forekommer i skolen, er det tegn på et psykisk dårligt undervisningsmiljø. Det psykiske undervisningsmiljø handler nemlig i høj grad om sociale relationer, normer og gruppedynamik. Når disse forhold er usunde, har mobning gode vækstbetingelser.

VIDSTE DU, at det efter en lovændring i 2017 blev muligt for forældre og andre at klage over skolens håndtering af mobning? Pigens forældre har råbt op igennem mange år, men kun for døve ører. Det har været ganske umuligt for forældrene at gøre noget ved den systematiske mobning, som deres datter i Næstved har været udsat for.

Mobning kan få livsvarige konsekvenser

Elever, der bliver mobbet, vil ofte opleve et forhøjet stressniveau på grund af deres situation. Mange vil også opleve angst og søvnbesvær samt få psykosomatiske symptomer som for eksempel mavepine og hovedpine. De trives altså meget dårligt og har derfor også svært ved at koncentrere sig i skolen og få noget ud af undervisningen. De mere personlighedstruende konsekvenser er ødelagt selvtillid og selvværd, som på længere sigt risikerer at føre til depression.

Således også for denne pige. Det sidste år i folkeskoletiden kom hun på en privatskole, og her kom der lidt ro på, fordi lærerne mødte hende ordentligt. Men traumerne og alle de ydmygende oplevelser levede videre i pigen, og gjorde, at hun intet selvværd eller trivsel havde.

Heldigvis fandt de mig, og valgte at handle inden pigen skulle videre på efterskole.

Fra en trist pige til en pige med mere mod på livet

For hver gang pigen er kommet hos mig, har hun fået det lidt bedre. Første gang græd hun. Anden gang kunne hun snakke om alle ydmygelserne uden at græde. Tredje gang var der lidt mere ro på. De mange redskaber giver pote. Hun kan tømme hjernen for tankemylder, hvilket hun synes er virkelig rart, fordi det har fyldt alt for meget. Hun kan også meget konkret sætte ord på, hvad der er foregået og hun forstår nu, at det intet har med hende at gøre. At hun har været i en meget uhensigtsmæssigt dårligt miljø og været helt fejlplaceret. Voksne mennesker som ikke har gjort deres arbejde ordentligt.

Arbejdet med redskaberne

Har gjort at vi har fået bygget noget selvværd ind i pigen. Sikke en dejlig befrielse at få en tro på at være god nok. At begynde at acceptere sig selv, for den man er. Selvværd er altafgørende for at kunne trives – specielt efter mobning i så mange år. På tre gange har vi altså fået bygget selvværd op.

Det er kunne føle sig tryg i verden – er lidt mere problematisk. Alle de svigt hun har været udsat for på de to skoler, har gjort at hun har mistet tillid til voksne mennesker. Det kræver tid og gode oplevelser med voksne at kunne nå til at føle sig tryg. Og det er vigtigt for børn at kunne føle sig tryg i sin verden.

Sidste gang var lige inden afrejse til efterskolen, og her var hun begyndt at blive rigtig nervøs. “Tænk nu hvis hun skulle udsættes for mobning igen?”. Derfor arbejdede vi sidste gang med tanker og redskaber hertil. Hun gik herfra med ro i hovedet, og en viden om, at hun kan stoppe tankemylderet. At hun er klar til et “nyt” liv. At hun har fået et godt selvværd, og derfor vil andre ikke kunne påvirke hende.

Jeg ønsker hende – også her – et fantastisk efterskoleår. Jeg er så glad for, at vi nåede at komme godt i mål, med hendes ønsker om at kunne starte på en frisk.

Kom ind i kampen Næstved – fordi en pige er ordblind giver det ingen ret til mobning. Hverken fra voksne eller børn. Heldigvis er der kommer meget mere fokus på mobning i skolen, men desværre ikke nok endnu, når sådan en pige har kæmpet i så lang tid.

Hun har gået på dette forløb