Hvad gør jeg, når mit barn siger, at det ikke vil i skole?

Når et barn nægter at gå i skole, er det sjældent, fordi det er “dovent” eller “bare ikke gider”. Tværtimod. Det er ofte et råb om hjælp – fra et barn, der har for meget indeni og ikke længere føler sig tryg, i kontrol eller i balance. Her vil jeg komme med lidt hjælp til netop dig, som oplever, “mit barn vil ikke i skole”.

Det kan vise sig som:

– Gråd, mavepine eller ondt i kroppen om morgenen.
– Vrede, udbrud eller konflikter i timerne op til afgang.
– Stilhed, lukkethed og træthed.
– Eller barnet siger direkte: “Jeg vil ikke i skole!”.

💬 Det er hjerteskærende som forælder at stå i. Man vil gerne lytte – men også fastholde hverdagens rytme og krav. Og det kan være svært at vide, hvornår man skal presse på – og hvornår man skal holde tilbage.


💡 Hvad kan du gøre som forælder?

🔹 Start med at lytte – uden at fikse
Når et barn siger “jeg vil ikke i skole”, så prøv at være nysgerrig i stedet for at gå i løsnings-mode. Spørg blidt:
“Hvad sker der indeni dig, når du tænker på at tage i skole?”
“Er der noget, der gør ondt i maven eller i hjertet?”
Det vigtigste er, at barnet føler sig hørt – ikke nødvendigvis forstået med det samme.

🔹 Sig det højt, du ser – uden at overfortolke
Hvis barnet ikke kan sætte ord på, kan du selv sige det højt:
“Jeg kan se, at du har det svært for tiden, og det gør ondt i mig. Jeg vil gerne hjælpe dig – og vi behøver ikke finde løsningen lige nu.”
Det skaber tryghed at vide, at det er okay ikke at have det godt.

🔹 Undgå trusler og skyld
Selvom det er fristende i frustration, så undgå sætninger som:
“Hvis du ikke kommer af sted, bliver du bagud!” eller “Du kan ikke blive hjemme hver dag!”
Barnet ved det godt – og føler sig ofte allerede forkert. Det har brug for tryghed, ikke mere pres.

🔹 Giv barnet en pause – og skab rum for ro
Nogle gange har barnet brug for en dag eller to hjemme i ro, uden skærme og forstyrrelser. Bare ro og samvær. Det kan være første skridt i at genetablere kontakt og tillid.

🔹 Søg hjælp i tide
Jo længere barnet undgår skolen, jo sværere bliver det at vende tilbage. Det betyder ikke, at du skal presse – men at du skal række ud. Mange forældre venter (for) længe, fordi de håber, det går over. Og det kan det – men det går hurtigere og mere nænsomt, når barnet får støtte.

🌱 Hvordan hjælper SOS-forløbet i situationer med skolevægring?

Når et barn ikke vil i skole, er det vigtigt først at forstå hvorfor. I SOS-forløbet hjælper jeg med at finde roden til problemet – og skabe plads til, at barnet selv kan begynde at fortælle, mærke og forstå.

Vi arbejder med:

🌿 Ro i kroppen og nervesystemet
Skolevægring er ofte et tegn på indre alarm – og kroppen husker. Jeg hjælper barnet med at få ro på kroppen gennem tryghed, nærvær og kropsafbalancering.

💬 Tryg samtale uden krav eller forventninger
Barnet får mulighed for at sætte ord på det, der er svært. Uden at skulle forklare sig eller “overbevise nogen”. Det kan være mobning, præstationspres, utryghed i klassen – eller noget helt andet, som ingen har spurgt rigtigt ind til før.

🌸 Følelsesmæssig støtte med Bachs blomster
Barnet får en personlig flaske med Bach-remedier, som støtter det følelsesmæssigt i de uger, vi arbejder sammen. Det kan fx give mod, stabilitet og håb – eller dulme uro, frygt og sorg.

👪 Samarbejde med dig som forælder
Du bliver inddraget nænsomt og støttende. Hvis barnet ikke selv vil i forløb, hjælper jeg dig med redskaber og støtte til at hjælpe dit barn hjemmefra – med kærlighed og ro som udgangspunkt.

💛 Barnet bliver ikke “presset tilbage i skole”. Det bliver mødt i det, der er svært – og hjulpet til at finde sin egen styrke og vej videre.

📘 Her kan du læse en kort oversigt over, hvordan vi arbejder i mit SOS forløb som også er specielt designet til at hjælpe børn med skolevægring og indre uro.

Jeg har hjulpet mange børn med skolevægring, og de er alle kommet tilbage i skole, og har det godt. Nogle er flyttet skole, og andre kommer tilbage og finder nye sider af sig selv.