Mandag d. 15. maj var jeg i Sjællandske. Her er artiklen. Jeg blev interviewet af Rikke Bondesen, som skriver om børn og unge i Næstved.
Mogenstrup
Nutidens børn presses for hårdt, mener lærer og terapeut Mette Knarreborg. Hun har forladt skolen og hjælper nu børn, der er bukket under for presset i hverdagen.
I et parcelhus i Mogenstrup har Mette Knarreborg siden oktober hjulpet over 40 børn af med blandt andet angst og lavt selvværd. Mange af børnene sad hjemme på værelset og ville ikke i skole længere. Med en blanding af ro, tillid og terapi bringer hun dem tilbage til børnelivet og skolen. Og har samtidig givet dem redskaber til at overleve en presset hverdag.
Børn presses ud over deres grænser
Problemet i dag er, at børn presses ud over deres grænser, forklarer Mette. Børn udsættes for en omsiggribende testkultur i skolen, for pres om at være populær i vennegruppen. Det får stadig flere børn til at reagere. De får angst, lavt selvværd og stress. Det er kroppens reaktion på presset, mener hun.
Forlod skolen
Mette Knarreborg er uddannet skolelærer og har i en stor del af sine 17 år i folkeskolen og privatskolen fungeret som AKT-lærer. Her har hun haft fokus på at hjælpe børn og skoleklasser ud af dårlig trivsel. Derudover har hun fungeret som børnerådgiver i Børns Vilkår. Og desuden selv mor til fire børn, med alt hvad det indebærer.
Hun stoppede som skolelærer ved sommerferien sidste år, men har sideløbende med sit job som lærer i flere år uddannet sig til EFTMR traumeterapeut. Til RAB massør og reiki healer. Desuden har hun taget kurser i kranio-sakral-terapi og meta-medicin. “Min behandling tager udgangspunkt i østlige opfattelser af sammenhængen mellem krop og sjæl”, siger Mette Knarreborg.
Først et fritidsfirma
Hun startede som selvstændig med firmaet “Stop og smil” på fritidsbasis, men har siden oktober drevet sit firma på fuld tid fra hjemmet i Mogenstrup. Børnene var begyndt at flytte hjemmefra, og jeg var kørt surt i møder, regler, rammer og skoleledere, der ville have det på deres måde, fortæller hun. Hun forklarer at hun havde svært ved at holde sin mund, når der ikke var tid til at hjælpe de børn, der åbenlyst har det svært i skolen. Derfor måtte hun lave noget andet.
Skolevægring
Det er på en temmelig trist baggrund, at det er gået over al forventning med at blive selvstændig for Mette Knarreborg. Desperate forældre der ikke kan leve med at deres børn åbenlyst mistrives, og ikke kan vente på at komme til hos psykologer i kommunen. De er blandt de forældre, som benytter sig af “Stop og smil” i stedet.
Succes for børnene
Ifølge Mette Knarreborg lykkes det hende i de fleste tilfælde at bringe børnene i bedring i løbet af bare fire behandlinger.
Nogle af børnene har det så dårligt, at de lukker sig inde, og jeg må helt ind på børneværelset og snakke med dem til en start, siger hun. Hun forklarer, at det vigtigste er ikke at presse børnene, men i stedet vinde deres tillid.
Terapien
Når et barn kommer i behandling hjemme hos Mette Knarreborg bliver barnet mødt af hunden Bella, som Mette Knarreborg kalder sin pædagoghun. Bella er opdraget til at søge børn, der ikke har det godt, og den virker samtidig beroligende på børnene.
I terapi med børn er det vigtigt, at det ikke kun foregår i hovedet. Kroppen kender følelserne og den skal med også.
Første del af terapien er ifølge Mette Knarreborg at få genskabt forbindelserne mellem hjernehalvdelene, for at skabe en vigtig balance. Det sker blandt andet ved at lave uendeligheds tegn og andre forskellige øvelser.
Jeg presser ikke børnene til noget. Det hele foregår i deres tempo. Det kan de godt lide, siger Mette Knarreborg. Nogle af de øvelser børnene lærer, kan de tage med sig og bruge, hvis de mærker de er ved at få det skidt i hverdagen.
Selvværd skal tilbage
Mistrivsel, lavt selvværd og angst er en ond spiral. Det er den spiral, som Mette Knarreborg hjælper børn og deres forældre til at vende. Og forældrene er vigtige. De skal tro på deres børns følelser og finde løsninger sammen med børnene. Men det er svært, for skolen presser også forældrene til at sende børn afsted i skole, selv om børnene er brudt sammen.
Når børn bliver angste og mister troen på at de dur til noget, er det kroppens måde at sige stop, jeg kan ikke mere, slutter Mette Knarreborg.