Liam var løbet sur i hverdagen. Klassekammeraterne var irriterende. Lærerne var dumme. Der var mange konflikter i skolen, og hjemme i huset i Næstved var der raserianfald. Hverdagen var kommet ind i en negativ spiral, og Liam skulle have hjælp til at komme ud af den – og det fik han:-)
Liam og hans forældre bestilte først et hjemmebesøg. De ville gerne være sikre på, at jeg var den rette til at hjælpe Liam. Og efter Liam selv sagde god for mig, begyndte SOS forløbet i min klinik.
At få vendt tankerne og mønstret
Når man i lang tid har tænkt dårligt om mange forskellige hverdagsting, kan det være en udfordring at vende tankerne. Liam var dog meget målfast. Han havde et kæmpe stort ønske om at kunne komme hjem fra skole og være i bedre humør.
Vores tanker starter hos os selv. Vi kan ikke bebrejde andre vores egne tanker, og derfor bliver vi nødt til selv at kigge på dem. Vi er også selv herre over hvordan vi tænker om andre. Tænker vi dårligt om andre, starter det hos os selv. “Hvad er det ved en anden, som vi ikke kan lide ved os selv?”. Stille og roligt kan vi lære os selv at kende, og begynde at forstå et mønster.
Vores tanker resulterer i vores følelser, og derfor er de så vigtige. Hvis vi konstant har triste følelser, lever vi et hårdt liv, og vores krop bliver træt.
Liam havde tidligere en lærer, som han bare ikke kunne lide. Alt var irriterende, og derfor var der altid konflikter og modstand. I dag kan han rigtig godt lide denne lærer. Læreren har ikke ændret sig, men Liam ser nu alle de gode ting ved læreren.
Redskaber til raserianfaldene
Det er altid godt at kende gode og effektive redskaber til at få ro på kroppen. Disse redskaber kan både give ro i kroppen, med de kan altså også forhindre nye konflikter. Derfor har Liam lært og bruger også i dag redskaber til stor nytte i hans hverdag.
Konflikter og raserianfald er dog blevet meget mindre for denne dreng i Næstved, men de er altid gode at have. Og i starten af forløbet var de et utrolig vigtigt redskab, indtil vi kom i bund med udfordringerne.
Et lavt selvværd
I skolen og i sammenhæng med andre mennesker, vil der altid være nogen, som vi ikke helt bryder os om. Der vil også være nogen, som ikke er specielt gode for en. Som måske endda udnytter en til at gøre dumme ting, som man egentlig godt ved er dumt. Sådan var det også for Liam, og det skabte en del problemer. Her vil det typisk være et lavt selvværd, som volder problemer. Hvis ikke man tror, at man er noget værd eller god nok, så må man nøjes med de “uheldige legekammerater”.
I dag hvor Liam har fået et godt selvværd og ved at han er god nok, som han er, leger han ikke med de gamle “legekammerater”. Han har trukket sig og vælger nu andre til, som vil Liam som den gode dreng han er.
Liam er i dag glad for at gå i skole. Han er også glad, når han kommer hjem fra skole. Han elsker at spille, men der er tid på, og det er rigtig fornuftigt. Liam er blevet god til at ignorere noget, som han oplever som irriterende. Han kan stadig blive sur, men så er det typisk på hjemmebasis, hvor han oplever, at hans grænser bliver overtrådt.
Allerede efter to gange begyndte Liam at få det bedre. Herfra har vi “ryddet op” i forskellige udfordringer. Fx i forhold til at sove ude hos kammerater. Det har været svært siden Corona tiden, men Liam vil gerne.