“Vi er ved at opgive det hele”. Forældrene til en utryg og ængstelig dreng uden koncentration i skolen er parate til at smide håndklædet i ringen. Forældrene hører hver uge på, at deres søn ikke deltager i timerne, ikke kan koncentrere sig og ikke laver ikke sine opgaver.
Skolen mener, at forældrene skal komme med en løsning. Problemet er “bare” at hjemme er der ingen utryg og ængstelig dreng uden koncentration. Drengen arbejder fint hjemme og er glad og tryg.
Klassedelinger
I 2.klasse bliver drengen udsat for en klassedeling, hvor han kommer i klasse med børn, som han normalt ikke har været sammen med. Hvorfor skolen vælger at dele klasserne på en sådan måde – ved forældrene selvfølgelig ikke. De har ikke fået svar om noget. Drengen trækker han sig og vil gerne være sig selv. Han vil faktisk helst ikke i skole. Først efter et halvt års tid begynder han at åbne op for nye kammerater.
Selvværd bliver udfordret
I 2.klasse bliver han også udfordret på hans selvværd. Hvis ikke han mestrer opgaverne perfekt, går han i baglås og trækker sig. Eller det er i hverfald i 2.klasse, at det begynder at komme til udtryk. Allerede i 0.klasse oplevede drengen at blive sat i bås, som ikke at være god nok. I 0.klasse blev børnene delt i gode nok til at læse, så man fik slik – og ikke gode nok til at læse, så man ingenting fik. Drengen her fik aldrig slik. Ja, man tror det er løgn – vi er i 2023 og stadigvæk får man at høre om sådan en “pædagogik”.
Gamle traumer holder ved
Problemet for denne lille dreng, som i en tidlig alder har været udsat for sådan en “pædagogik” er, at han har lagret det i kroppen, så det er blevet til en god overbevisning, om ikke at være god nok. Og hver gang han bliver trigget med noget der bare ligner, så reagerer han mere og mere kraftigt. Skolen giver forældrene skylden. Forældrene er på bar bund. Ingen tilbyder hjælp og det bliver værre og værre. Dog har drengen i 2.klasse en sød og velmenende klasselærer, som han er glad for. Hun har bare ingen løsning på hans udfordringer.
Mit forløb med drengen
En utryg og ængstelig dreng med ingen koncentration starter hos mig. En utrolig sød dreng, som er meget glad og tæt på sin mor. Moren ønsker alt det bedste for sin dreng. Hun har længe kæmpet en næsten umulig kamp for drengen, og er lettere tyndslidt. Jeg roser moren, for det kræver stort mod at stille op for sine børn i dag. Det er slet ikke nemt, når fagfolk forsøger at sætte dagsordenen, når dagsordenen strider mod alt det en mors intuition siger.
Hjernearbejde har fyldt en stor del
Drengens hjerne har været på overarbejde i ret lang tid. Derfor startede vi med helt basale øvelser for hjernen. Øvelser som drengen kastede sig ud i sammen med mor og lillesøster. Hurtigt rykkede han og blev mere og mere skarp til hjernearbejdet. Det gav pote. Der kom lidt mere overskud. Lidt mere ro i kroppen. Lidt mere tro på opgaverne.
Energiarbejde
Har også fyldt. Drengen er en meget følsom og sensitiv dreng, hvor alle kanaler står åbne. Han har lært at lukke for sin egen gode energi, så han ikke bliver drænet i selskab med andre. Han har lært hvordan han kan agere, når han er i rum med mennesker, som ikke lige er de bedste for ham.
Traumearbejde i børnehøjde
Drengen har været utrolig god til at arbejde med kroppen og hjernen i forhold til at komme af med gamle traumer. Der har været lidt fyldt i kroppen, men stille og roligt bliver der mere flow i kroppen og det bliver nemmere at være ham. Det er ikke uden grund, at en dreng bliver utryg og ængstelig og får problemer med sin koncentration. Det sker af en grund. Og vær sikker på, at det er ikke noget nogen børn ønsker. Børn ønsker kun at gøre de voksne tilfredse.
Kroppen er din bedste ven
Det er helt fantastisk hvordan kroppen kan hjælpe til at komme videre. Til at komme af med gamle og uhensigtsmæssige overbevisninger. Til at få generet nye ind, så vi lige pludselig får en dreng, som klarer alt meget bedre.
Klasselærer opdager en positiv forandring hos drengen
Og lige med et ringer den søde klasselærer hjem til forældrene, og spørger ind til hvad der er blevet gjort for drengen, for nu går det meget bedre i skolen. Han er meget gladere og han er blevet bedre til at koncentrere sig. Og så måtte mor jo fortælle, at drengen var igang med mit forløb: SOS trappen til trivsel.
Jeg ønsker drengen og hele hans familie alt mulig held og lykke på deres rejse i den danske folkeskole. En ting ved jeg i hverfald. Drengens mor vil blive ved med at kæmpe for sine børn, og måske behøver hun ikke kæmpe lige så meget mere, efter drengen har fået det bedre, og har fået sine redskaber med hjem, som kan bruges i alle henseender.