C fra Skovlunde fandt min klinik i Roskilde – hun oplever, at hun bliver holdt udenfor, som satte gang i skolevægring.
C ønsker at komme tilbage i skole. Ligesom alle andre børn, vil hun gerne, men omstændigheder har gjort det rigtig svært for hende.
Skolevægring
Alt for mange børn i dag lider af skolevægring. Presset. Mobningen. Forventningerne. Eller hvad det nu er. Det er sådan set “ligemeget”, for over længere tid kan barnet ikke mere, og det bliver til skolevægring. Sådan var det også for C fra Skovlunde, som med lang tids skolevægring fandt min klinik i Roskilde sammen med sin mor.
Skolevægring her var kommet af flere ubehagelige episoder. Fx havde en dreng bidt hende i armen. Andre piger havde bevidst holdt hende udenfor i legen. Larm og uro i klassen var svær at være i. C blev overstimulering, og nervesystemet kom på overarbejde hver dag, så det til sidst kollapsede.
Vejen tilbage til trivsel
Den var såmænd ikke så lang for C. Hos mig blev C mødt på en helt anden måde, end hun ellers havde oplevet. Hun syntes, at hun var blevet gjort forkert mange steder, og det havde egentlig forværret hendes skolevægring.
Det første jeg gør, er, at anerkende de følelser, som børnene sidder med. Følelserne er deres, og i deres verden de rigtige. Dermed ikke sagt, at vi bare skal lave dem være. Det skal vi bestemt ikke. Derfor forløste vi også mange følelser hos C. C fik også en afbalancering af kroppen, og vi fandt frem til hvilke fastlåste følelser, som underbevidstheden havde, og som netop holdt hende hjemme.
Det virkede for C fra Skovlunde med skolevægring i min klinik i Roskilde
Herefter skete et skift i motivationen i forhold til at komme i skole. C oplevede, at kroppen havde løsnet på gamle oplevelser, og det gav et fornyet mod henimod en skolehverdag. C går i dag i skole hver dag. Hun er glad, og fået sit største ønske opfyldt.