En 7-årig dreng med en udadreagerende adfærd og en high arousel bliver gjort til syndebuk for nærmest alt i skolen. Lærerne og ledelsen giver op, og sender ansvaret videre til forældrene. De andre forældre i klassen trækker sine børn væk, og fravælger legeaftaler med vores dreng.
Tyndslidte forældre ønsker hjælp
“Kære Mette.
Jeg er så glad for at have fundet dig, for jeg tror virkelig du kan hjælpe. Vi har en dreng i dyb mistrivsel, som står til at blive smidt ud af hans klasse og skole. Fordi vores dreng har en udadreagerende adfærd og en high arousel (grundet tidlige traumer fra astma mener man hos HAFU.)
Han er så tyndslidt (lige som vi forældre) og hans selvværd er 100% forsvundet.
Jeg vil derfor gerne bestille et fuldt forløb hos dig.
I forvejen går vi til kropsbehandling på hans traumer, hvor han skal lære at være i low-arousel samt vi går i familieterapi, os voksne, for at finde ud af hvordan vi skal håndtere det hele.
Da jeg føler det er en lang historie vil jeg gerne booke opstartssamtalen”.
Dagens vejledning
Som lille var denne dreng indlagt, og efterfølgende har der været utallige hospitalsbesøg. Det fortæller meget hurtigt mig, at her skal chok og traumes heales i kroppen, og derfor bliver mor sendt afsted med det samme for at købe en helt bestemt flaske med blomster remedier, som går ind og afhjælper følger af chok, sorg og traumer.
Desuden lærte jeg mor hvordan hun skal sidde sammen med sin dreng. Som jeg tit skriver i mine opslag på facebook, kan vi sidde i en Cook stilling, hvor vi krydser ben og arme. Trækker vejret dybt, og derved får kroppen i ro. Kroppen går så at sige fra kaos til balance. En udadreagerende dreng med en high arousel har brug for faste – lidt hårde – tryk rundt på kroppen. Desuden en anbefaling om at massere let fra haleben til nakke langs rygsøjlen. Her sidder alle vores følelser, og det gør godt at få masseret langs her.
Omvæltende tilstande i skolen
Drengen har skiftet lærere fire gange og han er kun 7 år. Der er en generel mistrivsel i klassen. Han får meget skæld ud, men der er flere højlydte børn, som fylder. Han har fået så meget skæld ud, at der intet selvværd er tilbage. Og tilliden til voksne er væk, for de forsvinder, hvergang han begynder at åbne lidt op.
Desværre er denne dreng blevet udset som synderen for alt uro, hvilket er en voldsom påstand. De nye lærere gør egentlig alt hvad de kan, men ledelsen på skolen har bestemt, at det er denne drengs skyld, og han skal nu ekskluderes i tre måneder. Det må man ikke.
Mor og far er lidt uenige om, hvorvidt de skal flytte deres dreng fra skolen. Men de har faktisk den endegyldige beslutning her. Selvom ledelsen på skolen vil smide deres dreng ud, har forældrene ret til at sige nej, Min anbefaling til forældrene, som skulle til en samtale var, at sende bolden tilbage i hovedet på lederen. “Hvad gør han for at hjælpe”. “Hvad gør han for at skolen kan løse den generelle mistrivsel i klassen”. Osv. Det er skolens ansvar at hjælpe. Det er også skolens ansvar at rumme børnene, men bestemt også sørge for at alle børn vælges til. Som voksne mennesker må vi ikke sætte nogen børn i en bestemt rolle.
Vores Kristian blev også udset som syndebuk, da han startede i skole. Han dimsede og larmede og gjorde alverdens ting, som de fik lukket ned for. Så meget at i overbygning kunne de ikke finde ham. Han gemte sig selv væk! Det er lidt sjovt, som det kan gå. Hvor meget påvirkning de voksne mennesker har på vores børn.
Jeg glæder mig til at have drengen og hans mor i mit SOS forløb. De kommer til Roskilde, for her er vi landet helt oppe fra Nordsjælland.