En god følgesvend efter langvarig mobning er ofte vrede og lavt selvværd – og sådan var det også for D fra Karise.

D ønsker hjælp til at komme af med sin vrede, fordi den ødelægger alt for meget for ham. Han og mor ønsker også hjælp til, at D vil begynde at tro lidt mere på sig selv.

Mobning i de første skoleår

Fra 0.klasse og flere år frem oplevede D mobning på skolen. Han er blevet kaldt alverdens ting. Han er blevet skubbet, og holdt udenfor alt leg. Efterhånden gav han op, og har derfor gået meget alene i mange frikvarterer. I dag går han i 5. klasse, men alligevel kan han tydeligt huske, hvordan mobningen foregik i 1.klasse. Han er meget berørt af det, og det er tydeligt, at det sidder godt fast i kroppen.

Mobning har medført et lavt selvværd, som D fra Karise idag kæmper med – samtidig har han også en vrede i kroppen, som ofte får ham til at eksplodere.

Det er ikke usædvanligt. Børn som har været udsat for mobning reagerer på forskellig vis. Vi skal “bare” huske på, at reaktionerne er et symptom på traumer fra mobningens tid. Reaktionerne skal have lov til at komme ud, for de fortæller en historie. Vigtigt er selvfølgelig at reagere på sit barns handlemønster, og det gjorde D’s mor heldigvis.

Mobning trigger dybe følelser

At mobbe er at smide andre ud af fællesskabet. Det kan trigge dybe følelser ikke at høre til, og stor ensomhed kan blive resultatet. Voldsomt mange børn og unge mennesker lider i dag af ensomhed…

Det er sjældent nogen indrømmer, at de mobber andre, men det sker alle vegne. Det er vigtigt at understrege over for offeret, at der ikke er noget galt med vedkommende. Mobberne har selv et kæmpe problem. Ofte er det de stille og blide, det går ud over.

Til børn udsat for mobning bruger jeg også bachremedier. Alene gør de ikke arbejdet, men det er et godt sted at starte. Både med at ændre de signaler, som måske bevirker, at man bliver udsat for mobning, og også med at heale traumet og de følelser, det har skabt.

Dr. Bachs blomsterremedier og akupunktur for følelserne er to meget effektive redskaber i SOS forløbet, og sammen gør det mirakler.

Vejen tilbage i trivsel

Var såmænd ikke så lang. Vi har været i gang et par måneder. D har været aktiv og reflekterende med ialt, og han har arbejdet med opgaver hjemme. Han er begyndt at spille håndbold, og han kan lide det. Skolen er blevet bedre – eller det er faktisk D, som med sin nye ro og balance i kroppen, bedre kan være i skole. Med alle de her områder af livet, hvor tingene bliver bedre og bedre, er D også rykket ind i sin egen seng, for første gang i meget lang tid.

Han tror meget mere på sig selv. Han er sjældent vred, og hvis det sker, er det slet ikke på samme måde som før SOS forløb. Traumer fra mobningens tid er kommet ud af kroppen, og det hjælper ham allevegne, fordi han ikke ubevidst tiltrækker ny mobning.

D og mor har fået sine ønsker opfyldt, og mere til