Skolevægring efterfølges alt for ofte af det at være ordblind, og sådan var det også for M fra Silkeborg.

M har fået tilbudt en plads på erhvervs skole, og har et stort ønske om, at han kommer afsted, for ellers ryger pladsen og går til en anden.

At være ordblind

Kan virkelig udfordre et barn på selvværd. Ofte tror et ordblindt barn ikke, at han eller hun er lige så dygtig som de andre. Barnet kan nemt blive modløs og gider ikke prøve igen, hvis det ikke lykkedes i første forsøg. Her gælder det virkelig om, at bygge sit barn op med en tro på, at han / hun har virkelig mange kvaliteter. I skolen er det (desværre) typisk de faglige kompetencer, som bliver fremelsket, men de kreative kompetencer, de personlige kvaliteter er så meget mere værd.

Vejen tilbage til trivsel

M fra Silkeborg har i mange år følt, at han ikke var noget værd – meget sent blev han fundet ordblind. Det hjalp en smule på hans selvværdfølelse. Nu var der faktisk en grund. Og en grund som ikke var, fordi han var doven eller ligeglad, som han nogen gange havde hørt på.

M har i mit SOS forløb arbejdet sig fri af traumer omkring sit lave selvværd. Traumer i forhold til ikke at føle sig god nok i skolen. Gentagende igen og igen hvor han har siddet og krympet sig, fordi han ikke mestrede opgaverne. Efterhånden som vi har fået arbejdet os igennem mange af traumerne fra skoletiden, er M begyndt at se lidt lysere på fremtiden. Og han kom netop til mig, fordi han gerne ville overvinde sin frygt for at møde nye mennesker. Han ville så gerne starte op i erhvervs klassen, og måske endda faktisk ende med at afslutte folkeskoletiden på en god måde.

Det virkede

Modet kom tilbage. Lysten og troen på vejen frem skete i den proces, som SOS forløbet indeholder. Og her i Silkeborg er det endda af en omgang, hvor vi arbejder effektivt og i dybden. Selvfølgelig kommer redskaber med hjem, og dem skal der arbejdes med, for at vi kan få kroppen tilbage i balance. M’s krop kom i balance, og i dag går han i erhvervs klasse. Han beholdte pladsen, fordi han overvandt sin folkeskoletid, og kom igang. Så selvom fremtiden så dyster ud for M fra Silkeborg med skolevægring og det at være ordblind i bagagen så lykkedes hans ønske.

M har gået i mit SOS forløb i Silkeborg