M fra Gørlev kæmper med sit selvværd, en vrede som skaber problemer for hende, og mange af hendes udfordringer stammer fra det at være ordblind.
M ønskede hjælp til hendes vrede, fordi netop vrede voldte hende store problemer i skolen. Hjemme var det også uhensigtsmæssig, men særligt skolen gjorde, at M blev sat i bås som besværlig.
Redskaber til vrede og uro
10 år og allerede et let offer for drillerier. Børnene i M’s skole vidste, at de kunne få M op i det røde felt. Og for nogle af dem, var det sjovt. Veninder som siger grimme ting til hinanden, og tager tingene nært. Mange forskellige udfordringer fylder skolen op, men er man ordblind, og kæmper med lavt selvværd og vrede, som M fra Gørlev gør, er man i dagligt underskud.
Det hele foregår i kroppen og her får dit barn redskaber til selv at kunne skabe ro i sin krop. M fik allerede første gang mine specifikke redskaber til at skabe ro og balance i kroppen, og hun var overrasket over hvor hurtigt, det har virket. Hun bruger i dag dagligt redskaberne, og oplever hvordan hun selv kan skabe balance i hverdagen. Det har mindsket drillerierne, fordi hun ikke længere reagerer på dem. Det i sig selv har gjort det nemmere at være i skole.
Hierarkiet i en klasse
M ville gerne lege med de “populære” piger i klassen. Problemet var bare, at det fungerede skidt, for de røg i totterne på hinanden. Samtidig gav dette “fællesskab” M en stor følelse af mindreværd, som dagligt triggede hendes lave selvværd. Når det gik galt, nærmest dagligt, oplevede M at få skylden, fordi hun blev vred og havde svært ved at styre sin vrede.
Over de sidste år har M fået en påsat rolle, som hun – trods den positive udvikling – har svært ved at komme ud af. Det er ikke altid, at lærerne ser det, fordi de er så vant til den gamle M.
Møde med klassens lærere
M oplevede stor bedring – både under og efter SOS forløb. Men i skolen bemærkede lærerne intet, og det bekymrede M’s mor. Derfor ønskede hun en samtale med lærerne, hvor jeg var med. Det gør jeg også, så jeg tilbød mig over Zoom pga den store afstand til Gørlev.
Her lagde jeg op til, at der i klassen var brug for mere struktur. Brug for regler, så børn ikke overtager styringen, hvor netop M må forsvare sig, og ende med at få skylden. Dette vidste jeg, fordi jeg i samme periode også havde andre børn fra samme klasse.
Jeg opfordrede også lærerne til at hjælpe M med at vælge nye kammerater til, så hun ikke dagligt skulle trigges på selvværd. Samtidig fortalte jeg om alle de brugbare redskaber, som M har fået til at skabe ro og balance i krop. Redskaber som snildt kan bruges af alle børn, til glæde for hele klassen.
Langt de fleste lærere var modtagelig for mine input, så det kunne kaldes en succes. Målet for M’s mor og jeg var helt klart, at M skal have lov til at bruge sine redskaber. Hun skal have lov til at trække sig, og hun skal have hjælp til at bygge nye relationer op.
M har fået det meget bedre. Hun er ikke så vred mere. Hun har fået nye venner, som fungerer bedre for hende. Hun bruger dagligt redskaber, både i skolen og hjemme.
Hun har gået i mit SOS forløb i Næstved, fordi hun elsker hunde